درباره دیزنی

۴۱ فیلم برتر دیزنی در تمام دوران

41 فیلم برتر دیزنی

۴۱ فیلم برتر دیزنی در تمام دوران

دیزنی در ساخت فیلم‌های خانوادگی پر از نوستالژی، درون‌گرا و شاد تسلط دارد. بسیاری از فیلم‌های آنها ما را به خنده وادار می‌کنند، ما را ترغیب می کنند که از ته دل بخندیم، و یا اشک در چشمان ما جاری می‌شود. استودیوی فیلمسازی دیزنی  از سال ۱۹۳۳ فیلم شروع به فیلم سازی کرد، بنابراین تهیه فهرستی از بهترین فیلم‌های دیزنی در تمام دوران‌ها کار بسیار سختی است. تعداد زیادی برای انتخاب وجود دارد! با این حال، تعداد قابل توجهی از فیلم‌های دیزنی پس از اکران سریعاً موفق شدند و دهه‌ها بعد محبوبیت خود را حفظ کردند. اینها فیلم‌های موزیکال، درام، ماجرایی، فانتزی و عاشقانه هستند که نمی‌توانیم از تماشای آن‌ها بارها و بارها خودداری کنیم. بهترین فیلم‌های دیزنی قلب ما را گرم کرده‌اند، درس‌هایی به ما داده‌اند، ما را سرگرم کرده‌اند و هر بار که آنها را تماشا می‌کنیم به نوعی عاشق آنها می‌شوند. پس با ما باشید و نگاهی به ۴۱ فیلمی بیندازید که از نظر ما بهترین فیلم‌های دیزنی در تمام دوران‌ها هستند. آیا به دنبال چیزهای بیشتری از میکی، مینی و بقیه شعرهای دیزنی هستید؟ این لیستی از بهترین فیلم‌های دیزنی در حال و گذشته است.

۱ . سفید برفی و هفت کوتوله

Snow White and the Seven Dwarfs (1937)
چه کسی می تواند سفید برفی و هفت کوتوله را فراموش کند؟ این افسانه کلاسیک آزمون زمان را می‌گذراند و به ما یادآوری می‌کند که زیبایی درونی مهمترین چیز است.

سفید برفی و هفت کوتوله : یک فیلم پویانمایی موزیکال فانتزی آمریکایی محصول سال ۱۳۱۶ خورشیدی است که توسط استودیو انیمیشن والت دیزنی تولید شده و توسط آرکی‌او ریدیو پیکچرز منتشر شده‌ است. این فیلم بر اساس افسانه آلمانی ۱۸۱۲ توسط برادران گریم، نخستین فیلم بلند پویانمایی سنتی و نخستین پویانمایی بلند استودیوی والت دیزنی است. داستان فیلم توسط هنرمندان استوری‌بورد دوروتی آن بلنک، ریچارد کریدون، مریل د ماریس، اتو انگلندر، ارل هرد، دیک ریکارد، تد سیرز و وب اسمیت اقتباس شده‌ است. دیوید هَند کارگردان ناظر این فیلم بود، در حالی که ویلیام کاترل، ویلفرد جکسون، لری موری، پرس پیرس و بن شارپستین سکانس‌های جداگانه فیلم را کارگردانی کردند.

سفید برفی نخستین بار در تئاتر کارتای سیرکل در لس آنجلس، کالیفرنیا در ۲۱ دسامبر ۱۹۳۷ به نمایش درآمد. این فیلم یک موفقیت تجاری و انتقادی بود و با درآمد جهانی بیش از ۸ میلیون دلار در طول اکران اولیه (در مقایسه با بودجه ۱٫۵ میلیون دلاری خود)، برای مدت کوتاهی رکورد پردرآمدترین فیلم صدادار تمام زمان‌ها را در اختیار داشت. محبوبیت این فیلم باعث شد تا بارها در سینماها اکران شود، تا اینکه در دهه ۱۹۹۰ نسخه ویدئوی خانگی آن منتشر شد. با تعدیل تورم، این فیلم یکی از ده فیلم برتر گیشهٔ آمریکای شمالی و پردرآمدترین فیلم پویانمایی است. درآمدهای تعدیل‌شده با تورم، این فیلم را در سرتاسر جهان در صدر تمام فهرست‌های فیلم‌های پویانمایی قرار می‌دهد.

سفید برفی در سال ۱۹۳۸ نامزد بهترین موسیقی فیلم در جوایز اسکار شد و در یازدهمین دوره جوایز اسکار تهیه‌کنندهٔ آن والت دیزنی اسکار افتخاری را برای این فیلم دریافت کرد. این جایزه منحصر به فرد بود که شامل یک تندیس اسکار در اندازه معمولی و ۷ تندیس خردتر اسکار است. این تندیس‌ها توسط شرلی تمپل به والت دیزنی اهدا شدند.

در سال ۱۹۸۹، کتابخانه کنگره ایالات متحده، این فیلم را «از نظر فرهنگی، تاریخی یا زیبایی‌شناختی مهم» دانست و آن را به عنوان یکی از ۲۵ فیلم اول برای حفظ در فهرست ملی ثبت فیلم انتخاب کرد. انستیتوی فیلم آمریکا آن را در بین ۱۰۰ فیلم برتر آمریکایی قرار داد و همچنین در سال ۲۰۰۸ از این فیلم به عنوان بهترین پویانمایی آمریکایی تمام دوران نام برده‌ شد. برداشت دیزنی از این افسانه تأثیر فرهنگی قابل‌ توجهی داشته‌ است و آثار زیادی از جمله جاذبه‌های پارک موضوعی محبوب، یک بازی ویدیویی، یک موزیکال برادوی و یک فیلم لایو اکشن آینده را نتیجه داده‌ است.

داستان سفید برفی :

سفید برفی که هر دو والدین خود را در سنین جوانی از دست داده‌ است، یک شاهدخت است که با «ملکه»، نامادری شریر و خونسرد خود، زندگی می‌کند. ملکه از ترس اینکه زیبایی سفید برفی بیشتر از زیبایی او باشد، او را مجبور می‌کند که به عنوان خدمتکار برایش کار کند و روزانه از آینه جادویی خود می‌پرسد که «چه‌ کسی زیباترین است». سال‌ها آینه همیشه جواب می‌دهد که «ملکه زیباترین است»، که او را خشنود می‌کند.

یک روز، آینه جادویی به ملکه اطلاع می‌دهد که سفید برفی اکنون زیباترین در تمام سرزمین است. در همان روز، سفید برفی با شاهزاده‌ای که آواز او را می‌شنود ملاقات می‌کند و عاشق او می‌شود. ملکه با عصبانیت به شکارچی خود دستور می‌دهد که سفید برفی را به جنگل ببرد، او را بکشد و قلب او را در یک جعبه جواهرات برگرداند. شکارچی نمی‌تواند خود را مجبور به کشتن سفید برفی کند و نقشه ملکه را برای او فاش می‌کند. او سپس از سفید برفی می‌خواهد که به جنگل فرار کند و هرگز برنگردد.

سفید برفی گم‌شده و ترسیده، با حیوانات جنگلی دوست می‌شود که او را به کلبه‌ای در اعماق جنگل هدایت می‌کنند. سفید برفی با یافتن هفت صندلی کوچک در اتاق غذاخوری کلبه، تصور می‌کند که کلبه، خانهٔ نامرتب هفت کودک یتیم است. او با کمک حیوانات به تمیز کردن مکان و پختن غذا ادامه می‌دهد. سفید برفی به زودی متوجه می‌شود که این کلبه خانه هفت کوتوله به نام‌های «داک»، «گرامپی»، «اِسلیپی»، «هَپی»، «بَشفول»، «اسنیزی» و «دوپی» است که در یک معدن نزدیک کار می‌کنند. وقتی آن‌ها به خانه بازمی‌گردند، از اینکه کلبه خود را تمیز می‌بینند نگران می‌شوند و مشکوک می‌شوند که یک مزاحم به خانه آنها حمله کرده باشد. سفید برفی خود را معرفی می‌کند و کوتوله‌ها در نهایت پس از اینکه او به آنها پیشنهاد تمیز کردن و آشپزی می‌دهد، از او در خانه‌شان استقبال می‌کنند. سفید برفی برای کوتوله‌ها خانه داری می‌کند در حالی که آنها در طول روز جواهرات را از معدن استخراج می‌کنند. در شب، همه آنها آواز می‌خوانند، موسیقی می‌نوازند و می‌رقصند.

در بازگشت به قلعه، آینهٔ جادویی نشان می‌دهد که سفید برفی هنوز در کنار کوتوله‌ها زندگی می‌کند. ملکه که از اینکه شکارچی او را فریب داده‌ است خشمگین می‌شود و یک سیب مسموم ایجاد می‌کند که هر کسی که آن را بخورد را به مرگی شبیه به خواب می‌کشاند. او یاد می‌گیرد که نفرین را می‌توان با بوسهٔ اولین عشق شکست، اما مطمئن است که سفید برفی پیش از اینکه این اتفاق بیفتد، زنده به گور خواهد شد. ملکه با استفاده از یک معجون برای مبدل‌ کردن خود به عنوان یک پیرزن زشت، در حالی که کوتوله‌ها دور هستند به سوی کلبهٔ آن‌ها می‌رود. حیوانات ملکه را در لباس مبدل او شناسایی می‌کنند، اما نمی‌توانند به سفید برفی هشدار دهند. آنها با عجله می‌روند تا کوتوله‌ها را پیدا کنند. ملکه سفید برفی را فریب می‌دهد تا سیب را گاز بزند، که او را به خوابی شبیه به مرگ فرو می‌برد.

هنگامی که ملکه کلبه را ترک می‌کند، کوتوله‌ها با حیوانات برمی‌گردند و او را در صخره‌ای به دام می‌اندازند. او سعی می‌کند تخته سنگی را روی آن‌ها بی اندازد، اما پیش از اینکه بتواند این کار را انجام دهد صاعقه‌ای به صخره برخورد می‌کند و باعث می‌شود او سقوط کرده و توسط تخته‌ سنگ له شود. کوتوله‌ها در کلبه‌شان متوجه می‌شوند که سفید برفی توسط سم به خواب فرورفته است. آنها که تمایلی به دفن در زمین ندارند، در عوض او را در یک تابوت شیشه‌ای که با طلا تزئین‌ شده در محوطه‌ای در جنگل قرار می‌دهند. آنها همراه با موجودات جنگلی مراقب او می‌شوند.

یک سال بعد، شاهزاده از خواب ابدی او باخبر می‌شود و از تابوت او بازدید می‌کند. غمگین از مرگ ظاهری او، شاهزاده سفید برفی را می‌بوسد که طلسم را می‌شکند و او را بیدار می‌کند. وقتی شاهزاده سفید برفی را به قلعه خود می‌برد، کوتوله‌ها و حیوانات خوشحال می‌شوند.


۲ . مری پاپینز

Mary Poppins (۱۹۶۴)

دیزنی فقط با یک قاشق شکر، مری پاپینز پرستار بچه ای شد که آرزوی بزرگ شدن را داشتند. با بازی جولی اندروز نمادین، پرستار بچه عملاً کامل به ما یادآوری می‌کند که در هر کاری که باید انجام شود، یک عنصر سرگرم کننده وجود دارد.

مری پاپینز یک فیلم موزیکال محصول سال ۱۹۶۴ کمپانی والت دیزنی است. به کارگردانی رابرت استیونسون و تهیه‌کنندگی والت دیزنی و با شرکت جولی اندروز و دیک ون دایک.

مری پاپینز یکی از مشهورترین فیلم‌های کودکان تاریخ سینماست. نقش آفرینی جولی اندروز در نقش مری پاپینز در سال ۱۹۶۴ اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی را برای وی به ارمغان آورد و همچنین با این ایفای نقش، وی به انتخاب مجله پریمیر جزو یکصد شخصیت برتر تاریخ سینما قرار گرفت.

داستان فیلم مری پاپینز :

آقای بنکس به دنبال پرستار جدیدی برای فرزندانش، جین و مایکل، می‌گردد و یک آگهی می‌نویسد که در آن مشخصات یک پرستار جدی قید شده‌ است. جین و مایکل نیز آگهی پرستار رؤیایی خودشان را که باید فردی مهربان و دوستدار بازی با آن‌ها باشد را می‌نویسند اما پدرشان آگهی آن‌ها را پاره کرده و در شومینه می‌اندازد. تکه‌های کاغذ از فراز دودکش به پرواز درآمده و به دست مری پاپینز که در روی ابرها زندگی می‌کند می‌رسد. مری پاپینز به خانه آقای بنکس می‌رود و پرستاری بچه‌ها را می‌پذیرد. آقای بنکس به شدت درگیر کار است و دیگر وقتی برای فرزندانش ندارد. خانم بنکس هم برای احقاق حقوق زنان تلاش می‌کند. در این میان بچه‌ها با مری پاپینز و دودکش‌ پاک کن همه‌ فن‌ حریفی به‌نام برت، دوران خوش و پرماجرایی را می‌گذرانند، شعر می‌خوانند و به دنیای نقاشی‌ها سفر می‌کنند.


۳ . پیتر پن

Peter Pan (۱۹۵۳)
چه کسی در بزرگ شدن نمی‌خواست به نورلند برود؟ مکانی فراتر از ابرها که در آن پسران گمشده آزاد می‌دوند، دزدان دریایی در دریا پرسه می‌زنند و پری‌ها و پری‌های دریایی واقعی هستند، آیا باید بیشتر بگویم؟ پیتر پن بهترین فیلم برای زمانی است که به دنبال فرار به دنیای دیگری هستید.

پیتر پن یک فیلم پویانمایی ماجراجویی و فانتزی آمریکایی محصول ۱۹۵۳ که توسط والت دیزنی ساخته شده و بر اساس نمایشنامه پیتر پن یا پسری که بزرگ نمی‌شود اثر جی ام بری در سال ۱۹۰۴ ساخته شده‌ است. این انیمیشن به کارگردانی کلاید جرونیمی، همیلتون لوسک و ویلفرد جکسون، چهاردهمین انیمیشن بلند دیزنی است. صداپیشگان این انیمیشن بابی دریسکال، کاترین، هانس کانرید، پل کالینز، هدر آنجل و بیل تامپسون هستند. خلاصه داستان این فیلم شامل گروهی از کودکان است که با پیتر پن آشنا می‌شوند و برای جوان ماندن به ناکجاآباد سفر می‌کنند، جایی که پیتر همچنین سعی می‌کند از کاپیتان هوک فرار کند. این فیلم در سال ۱۹۵۳ وارد جشنواره فیلم کن شد و در ابتدا در ۵ فوریه ۱۹۵۳ منتشر شد. پیتر پن آخرین انیمیشن دیزنی بود که قبل از اینکه والت دیزنی شرکت پخش خود را تأسیس کند و همچنین آخرین فیلم دیزنی که در آن هر نه عضو نه پیرمرد دیزنی با هم به عنوان کارگردان انیمیشن کار کردند. دنباله ای با عنوان بازگشت به ناکجاآباد در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و مجموعه ای از پیش‌ درآمدهای مستقیم به دی وی دی تولید شده توسط دیزنی‌تون استودیوز با تمرکز بر تینکر بل در سال ۲۰۰۸ آغاز شد.

داستان فیلم پیترپن :

در لندن ادواردین، جورج و مری دارلینگ در حال آماده شدن برای شرکت در یک مهمانی به دلیل شیطنت‌های پسرانشان، جان و مایکل، که در حال اجرای داستانی از پیتر پن هستند که توسط خواهر بزرگترشان وندی به آنها گفته شده، مختل می‌شود. جورج عصبانی از وندی می‌خواهد که داستان‌ها را رها کند و از فردا دیگر در اتاق پسرها نباشد، زیرا دیر یا زود، همه باید بزرگ شوند. در همان شب، خود پیتر برای یافتن سایه گمشده خود به اتاق پسرها می‌رسد. او وندی را متقاعد می‌کند که به ناکجاآباد (نورلند) بیاید، جایی که او هرگز مجبور به بزرگ شدن نخواهد بود. او و پسرها با کمک تینکر بل به آنجا پرواز می‌کنند. کشتی دزدان دریایی به رهبری کاپیتان هوک و آقای اسمی، در ساحل ناکجا آباد (نورلند) لنگر انداخته‌ است. هوک می‌خواهد از پیتر به خاطر قطع دستش انتقام بگیرد، اما از تمساحی که دستش را خورده می‌ترسد، چون می‌داند که مشتاق است بقیه اش را بخورد. وقتی پن و دوستانش می‌رسند، هوک با یک توپ به آنها شلیک می‌کند و پیتر در حالی که دزدان دریایی را طعمه می‌زند، دوستانش را به محل امنی می‌فرستد. تینکر بل که از توجه پن به وندی حسادت می‌کند، پسران گمشده را متقاعد می‌کند که پن به آنها دستور داده‌ است که وندی را بیندازند. خیانت تینکر بل به زودی مشخص می‌شود و پیتر او را تبعید می‌کند. جان و مایکل به همراه پسران گمشده برای یافتن بومیان آمریکایی جزیره به راه افتادند؛ با این حال، بومیان این گروه را دستگیر می‌کنند و معتقدند که آنها مسئول گرفتن دختر رئیس، لیلی ببره هستند. در همین حال، پیتر، وندی را به دیدن مرداب پری دریایی می‌برد که با رسیدن هوک به صحنه، پری‌های دریایی وحشت زده فرار می‌کنند. پیتر و وندی می‌بینند که هوک و اسمی لیلی ببره را دستگیر کرده‌اند تا او را مجبور کنند که مخفیگاه پیتر را فاش کند. پیتر لیلی ببره را آزاد می‌کند و او را به رئیس قبیله برمی‌گرداند و قبیله به پیتر احترام می‌گذارد. در همین حال، هوک از حسادت تینکر بل به وندی سوء استفاده می‌کند و او را فریب می‌دهد تا مخفیگاه مخفی پیتر را فاش کند. وندی و برادرانش در نهایت دلتنگ مادرشان می‌شوند و قصد دارند به لندن بازگردند. آنها از پیتر و پسران گمشده دعوت می‌کنند تا به آنها بپیوندند و توسط والدینشان به فرزندی پذیرفته شوند. پسران گمشده موافق هستند، اما پیتر نمی‌خواهد بزرگ شود و قبول نمی‌کند. دزدان دریایی در کمین نشسته‌اند. آن‌ها پسران گمشده، وندی، جان و مایکل را هنگام خروج از خانه درختی دستگیر می‌کنند و یک بمب ساعتی برای کشتن پیتر از طرف وندی، برای او می‌فرستند. تینکر بل از نقشه باخبر می‌شود، درست به موقع که بمب را از دست پیتر در حالی که منفجر می‌شود، گرفته است. پیتر، تینکر بل را از زیر آوار نجات می‌دهد و با هم وندی را نجات می‌دهند. سپس با دزدان دریایی مقابله می‌کنند و بچه‌ها را قبل از اینکه بتوانند روی تخته راه بروند آزاد می‌کنند. پیتر در حالی که بچه‌ها با خدمه مبارزه می‌کنند، هوک را وارد نبرد می‌کند و او را شکست می‌دهد. هوک به دریا می‌افتد و با شنا دور می‌شود و توسط تمساح تعقیب می‌شود. پیتر کشتی هوک را فرماندهی می‌کند و با کمک گرد تینکر بل، آن‌ها به لندن می‌برد. جورج و مری دارلینگ از مهمانی به خانه برمی‌گردند و وندی را می‌بینند که پشت پنجره باز در اتاق پسرها خوابیده است. وندی بیدار می‌شود و با هیجان از ماجراهای آنها می‌گوید. والدین از پنجره به بیرون نگاه می‌کنند و می‌بینند که کشتی دزدان دریایی در ابرها دیده می‌شود. جورج که از صحبت خود دربارهٔ رفتن وندی از اتاق پسرها برگردانده است، می‌گوید که این کشتی را در دوران کودکی خود دیده است.


۴ . مولان

Mulan (۱۹۹۸)
مولان داستانی با جذابیت جهانی است که مضامین همیشگی افتخار، خانواده، احترام به بزرگان و وظیفه را در بر می گیرد. اکنون، یک تخیل لایو اکشن از این فیلم کلاسیک، که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، وجود دارد که داستان حماسی یک زن جنگجوی افسانه‌ای را روایت می‌کند که در تصنیف چینی چند قرن جاودانه شده است.

مولان نام یک پویانمایی آمریکایی در ژانر موزیکال، ماجراجویی محصول سال ۱۹۹۸ است که سی‌ و ششمین انیمیشن دیزنی محسوب می‌شود. داستان این فیلم انیمیشنی بر گرفته از یکی از اسطوره‌های کهن کشور چین می‌باشد. تونی بانکروفت و باری کوک کارگردانی و ریتا هسیاو، فلیپ لازبنیک، کریس سندرز و ریموند سینگر نویسندگی این اثر را برعهده دارند. مینگنا ون، ادی مورفی، میگوئل فرر و بی‌دی ونگ از صداپیشگان نسخه انگلیسی فیلم هستند و در نسخه چینی، جکی‌ چان صداپیشگی شخصیت لی‌شانگ را انجام می‌دهد. داستان این فیلم در زمان سلسله هان اتفاق می‌افتد.

مولان با استقبال خوب منتقدان و عموم مردم همراه بود و داستان، طرح، شخصیت‌ها و موسیقی ستوده‌ شد و بیش از ۳۰۴ میلیون دلار فروش رفت. این فیلم نامزد جایزه اسکار، گلدن گلوب و چندین جایزه دیگر شد.

در سال ۲۰۰۴، دنباله‌ای بر این فیلم با عنوان مولان ۲ ساخته‌ شد. و در سال ۲۰۲۰، لایو اکشن مولان به کارگردانی نیکی کارو بر اساس این انیمیشن ساخته‌ شد.

داستان انیمیشن مولان :

مولان دختر باهوش و زیبایی است که روزی خبر عضو‌ گیری ارتش چین را برای جنگ با ارتش هان ها، به رهبری شان یو می‌شنود. پدر مولان برای جنگ پیر و ضعیف بود و پسری نداشت تا به جای او داوطلب شود. مولان برای حفظ جان پدرش و محافظت از کشور چین خودش را به شکل مرد در می‌آورد و شمشیری را که از اجدادش به ارث رسیده‌ بود را به دست می‌گیرد و به ارتش مردها می‌رود و می‌خواهد به ارتش چین کمک کند که با دشمنانشان بجنگند. آنها با دلاوری مولان در نبرد پیروز می‌شوند و مولان نیز به خانه برمی‌گردد.


۵ . ۱۰۱ سگ خالدار

(۱۹۹۶) ۱۰۱ Dalmatians

کرولا د ویل ممکن است شیک‌ترین شخصیت شرور دیزنی باشد. در حالی که روش های او کمی بی‌رحمانه است، باید اعتراف کنید که این زن صاحب سبک است. همه ما که در اصل یک فیلم انیمیشن بود، کمی بیشتر با نسخه لایو اکشن ۱۹۹۶ با حضور گلن کلوز و تعدادی توله سگ واقعی دالماسی آشنا هستیم. اگر تا به حال تعجب کرده اید که چرا کرولا این گونه است، پیش درآمد کرولا را که در ماه می ۲۰۲۱ منتشر شد، بررسی کنید.

۱۰۱ سگ خالدار فیلمی محصول سال ۱۹۹۶ به کارگردانی استیون هرک است. فیلم، اقتباسی لایو اکشن از فیلم انیمیشن محصول ۱۹۶۱ والت دیزنی با همین نام است که خود اقتباسی از رمان صد و یک سگ خالدار اثر دودی اسمیت در سال ۱۹۵۶ است. در این فیلم گلن کلوز، جف دانیلز، جولی ریچاردسون، هیو لوری، مارک ویلیامز، جان شاراپنل، تیم مک‌اینرنی، هیو فریزر، فرانک ولکر و دی بردلی بیکر بازی کردند.

در سال ۲۰۰۰ دنباله این فیلم با نام ۱۰۲ سگ خالدار ساخته شد.

داستان فیلم 101 سگ خالدار

یک زن بدذات چند توله سگ را برای استفاده از پوستشان می‌دزدد. طولی نمی‌کشد که عده‌ای از حیوانات برای انتقام گرفتن از این زن با هم همکاری می‌کنند و…


۶ . هرکول

Hercules (۱۹۹۷)
هرکول از طریق وظایف مختلفی که برای اثبات شایستگی خود باید انجام دهد، به ما یادآوری می‌کند که یک قهرمان نه با قدرتش، بلکه با قدرت قلبش سنجیده می‌شود.

هرکول یک فیلم پویانمایی در ژانر موزیکال فانتزی به کارگردانی مشترک ران کلمنتس و جان ماسکر است که توسط استودیو والت دیزنی پیکچرز در سال ۱۹۹۷ اکران گردیده‌ است. داستان فیلم برگرفته از پهلوان نامدار اساطیر یونانی هرکول، پسر شاه خدایان زئوس است. هرچند داستان این فیلم به‌ طور کلی با داستان اصلی تفاوت دارد. یک بازی ویدئویی نیز به همین نام با الهام از این فیلم در سال ۱۹۹۷ ساخته و منتشر شد.

داستان فیلم هرکول :

زئوس، شاه خدایان برای به دنیا آمدن پسرش هرکول، جشنی میان خدایان برگزار می‌کند. هادس، برادر زئوس که خدای جهان مردگان است، به زئوس حسودی می‌کند و طی نقشه‌ای فرزندش را می‌دزدد و تقریباً قدرت خدا بیش را از بین می‌برد. پیرزن و پیرمردی او را پیدا کرده و بزرگ می‌کنند، تا اینکه او روزی با رفتن به معبد زئوس متوجه زادگاه اصلی خود می‌شود و…


۷ . سیندرلا

Cinderella (1950)

در ابتدا در سال ۱۹۵۰ منتشر شد، دلیلی وجود دارد که سیندرلا یک کلاسیک است. امروز، داستان شاهزاده خانم دیزنی در بازسازی‌ها و فرمت های جدید به حیات خود ادامه می دهد. اما مهم نیست که چه نسخه‌ای را تنظیم می‌کنید، همه ما می‌توانیم موافق باشیم که هیچ چیزی مانند کمک چند موش و یک مادرخوانده پری برای کمک به شما برای دیدار با شاهزاده جذاب وجود ندارد.

سیندرلا انیمیشنی آمریکایی محصول سال ۱۹۵۰ میلادی (۱۳۲۹ ه‍.ش) ساختهٔ والت دیزنی است. داستان این فیلم برگرفته از داستان سیندرلا اثر شارل پرو می‌باشد. این فیلم از نگاه انجمن فیلم آمریکا، یکی از ۱۰ فیلم انیمیشن برتر جهان است.

این فیلم سه‌ بار برای بهترین موسیقی نامزد و موفق به دریافت جایزهٔ اسکار شده‌ است. هم‌چنین در نخستین جشنوارهٔ فیلم بین‌المللی برلین خرس طلایی و جایزهٔ بزرگ برنز پلیت را برنده شد.

در ماه ژوئن ۲۰۰۸ انجمن فیلم آمریکا این پویانمایی را در بخش ۱۰ فیلم برتر در ۱۰ موضوع به عنوان یکی از ۱۰ فیلم پویانمایی برتر از دیدگاهش قرار داد، سیندرلا پس از رأی‌ گیری و رأی‌ دادن بیش از ۱٬۵۰۰ نفر از جامعهٔ خلاق فیلم و انیمیشن، به‌ عنوان نهمین فیلم برتر در گونهٔ انیمیشن اذعان شد.

داستان سیندرلا :

الا از پدر و مادری دوست داشتنی که در ملک پادشاهی زندگی می‌کنند به دنیا می‌آید. از دوران کودکی، او توسط مادرش آموزش داده می‌شود که به جادو باور داشته باشد، او اجازه می‌دهد الا با حیوانات به ویژه موش‌ها دوست شود. همه چیز مرتب است تا اینکه مادر الا بیمار می‌شود. در بستر مرگ، او به الا می‌گوید که شجاع و مهربان باشد. پدر الا در نهایت با بیوه دوست قدیمی‌اش، بانو تریمین، که دو دختر به نام‌های دریسلا و آناستازیا دارد ازدواج می‌کند. الا با وجود رفتار ناگوار خواهران ناتنی‌اش از خانواده جدید استقبال می‌کند.

هنگامی که پدر الا برای کار به خارج از کشور می‌رود، تریمین ماهیت ظالمانه خود و حسادتش را نشان می‌دهد، او اتاق الا را به دخترهایش می‌دهد و الا را به زیر شیروانی می‌فرستد. پدر الا در طول سفر می‌میرد، باعث می‌شود تریمین تمام مستخدمان را برای صرفه جویی در پول و سپردن تمام کارها به الا اخراج کند. در یک شب سرد، الا کنار شومینه برای گرم شدن می‌خوابد، اما صبح روز بعد که از خواب بیدار می‌شود صورتش «خاکستری» می‌شود. او وقتی با صورت خاکستری کنار خانواده می‌رود، به او عنوان سیندرلا را می‌دهند و از صبحانه خوردن با خانواده منع می‌شود.

الا که توسط نامادری‌اش خرد شده‌ است ناراحت می‌شود، سوار بر اسب به جنگل می‌رود، جایی که او یک شاگرد از کاخ را به نام کیت ملاقات می‌کند، که بخشی از یک گروه شکاری است که در تعقیب گوزن هستند.

اما در داستان اصلی در آخر داستان خواهران سیندرلا می‌خواهند خودشان را جای او جا بزنند پس با چاقو پاشنه‌های پای خود را می‌برند ولی شاه متوجه می‌شود و دستور می‌دهد پرندگان چشم‌های آنان را درآورند.


۸ . پری دریایی

The Little Mermaid (1989)
چه کسی در جوانی آرزوی پری دریایی بودن را نداشت؟ آریل با دوستانی مانند سباستین و فلاندر، زندگی زیر دریا را مانند یک رویا جلوه داد.

پری دریایی کوچولو یک فیلم پویانمایی موزیکال فانتزی آمریکایی محصول سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸ خورشیدی) است که توسط استودیو انیمیشن والت دیزنی تولید و توسط والت دیزنی پیکچرز منتشر شده‌ است. این بیست و هشتمین فیلم پویانمایی بلند دیزنی است که بر پایهٔ داستان پریان دانمارکی به همین نام از سال ۱۸۳۷ اثر هانس کریستیان آندرسن ساخته شده‌ است. این فیلم توسط جان ماسکر و ران کلمنتس نوشته و کارگردانی شد و ماسکر و هاوارد اشمن تهیه‌کنندهٔ آن بودند و همین‌طور ترانه‌های فیلم را با آلن منکن نوشتند. آهنگسازی این فیلم نیز برعهدهٔ آلن منکن بوده‌ است. صدا پیشگان این فیلم جودی بنسون، کریستوفر دانیال بارنز، پت کرول، ساموئل رایت، جیسون مارین، کنت مارس و بادی هکت هستند. داستان فیلم دربارهٔ پرنسس آریل، یک شاهدخت پری دریایی ۱۶ ساله است که شیفتهٔ انسان‌ها و دنیای بالای آب است و رؤیای انسان‌ شدن را در سر می‌پروراند؛ آریل عاشق شاهزاده‌ای انسان به نام  اِریک  می‌شود و در یک معاملهٔ جادویی با جادوگر دریایی اورسولا، به شکل انسان در می‌آید تا با او باشد.

والت دیزنی قصد داشت داستان این فیلم را در کنار داستان‌های دیگر آندرسن در قالب یک مجموعهٔ فیلم پیشنهادی قرار دهد، اما پروژه را کنار گذاشت. در سال ۱۹۸۵، کلمنتس و ماسکر در حین کار روی کارآگاه موش بزرگ (۱۹۸۶)، تصمیم گرفتند از این افسانه اقتباس کنند و به جفری کاتزنبرگ، رئیس استودیو دیزنی، اطلاع دادند. کاتزنبرگ در آغاز به دلیل شباهت‌های داستان به دنبالهٔ پیشنهادی برای فیلم شلپ شلوپ (۱۹۸۴) این پیشنهاد را نپذیرفت، اما سرانجام آن را تأیید کرد. اشمن مشغول پروژه شد و منکن را استخدام کرد. آن‌ها با نظارت کاتزنبرگ اثری به سبک برادوی با قطعات موسیقی از کارکنانی که در حال کار بر روی الیور و دوستان (۱۹۸۸) بودند، ساختند. کاتزنبرگ هشدار داد که فیلم از آنجایی که بیشتر برای زنان جذاب است فروش کمتری خواهد داشت، اما او در نهایت متقاعد شد که این فیلم نخستین بلاکباستر دیزنی خواهد بود.

پری دریایی کوچولو در ۱۷ نوامبر ۱۹۸۹ (۲۶ آبان ۱۳۶۸) در سینماها اکران شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و برای پویانمایی، موسیقی و شخصیت‌هایش تحسین شد. این فیلم همچنین یک موفقیت تجاری بود که در طول نخستین اکران خود ۸۴ میلیون دلار در گیشه ایالات متحده و کانادا و ۲۳۵ میلیون دلار در گیشهٔ جهانی به دست آورد. پس از موفقیت بزرگ هر دو فیلم پویانمایی کارآگاه موش بزرگ (۱۹۸۶) و فیلم لایو اکشن پویانمایی چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ (۱۹۸۸) پری دریایی کوچولو امیدی را برای جان‌ بخشیدن به فیلم‌های بلند پویانمایی تئاتری دیزنی بخشید زیرا برخی از فیلم‌هایی که تولیدشده توسط دیزنی با مشکلاتی مواجه شده بودند. این فیلم همچنین به عنوان نخستین فیلم از دوران رنسانس دیزنی شناخته می‌شود. این فیلم برندهٔ جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم و جایزه اسکار بهترین ترانه برای ترانهٔ زیر دریا شد.

موفقیت پری دریایی کوچولو منجر به ایجاد یک فرنچایز چندرسانه‌ای شد. یک دنبالهٔ ویدیویی در سال ۲۰۰۰ منتشر شد که بر روی ملودی، دختر آریل تمرکز داشت. علاوه بر آن یک فیلم پیش‌ درآمد در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این فیلم از روی کتابی اثر داگ رایت به یک موزیکال روی صحنه اقتباس شد و ترانه‌های اضافی از آلن منکن و ترانه‌سرای جدید، گلن اسلیتر، در ژوئیه ۲۰۰۷ در دنور اکران شدند و اجراهای تئاتری برادوی در ۱۰ ژانویه ۲۰۰۸ با بازی سیرا بوگس انجام شدند. از این فیلم همچنین یک نمایش موزیکال زنده در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از دنیای شگفت‌انگیز دیزنی از ای‌بی‌سی پخش شد، و یک فیلم لایو اکشن با همین نام به کارگردانی راب مارشال با بازی هلی بیلی در نقش آریل برای انتشار در ۲۶ مه ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده‌ است.

داستان انیمیشن پری دریایی کوچک :

پرنسس آریل شانزده ساله یک پری دریایی است که از زندگی زیر آب در پادشاهی آتلانتیکا، یک پادشاهی فانتزی در اقیانوس اطلس، ناراضی است اما مجذوب دنیای انسانی است. آریل با بهترین دوستش فلوندر، مصنوعات انسانی را در غار خود جمع‌آوری می‌کند. او هشدارهای پدرش، پادشاه تریتون، فرمانروای آتلانتیکا، مبنی بر ممنوع بودن تماس بین انسان‌ها و پری‌های دریایی را نادیده می‌گیرد و یک شب با فلوندر و سباستین، خرچنگی که به عنوان مشاور تریتون و آهنگساز دربار خدمت می‌کند، به سطح اقیانوس سفر می‌کند تا جشن تولد شاهزاده اریک را تماشا کند. آریل پس از مدتی تماشای اریک عاشق او می‌شود. ناگهان یک طوفان سهمگین از راه می‌رسد، کشتی اریک را خراب می‌کند و او را به آب می‌اندازد. آریل اریک را نجات می‌دهد و او را به ساحل می‌آورد. او برای وی آواز می‌خواند اما درست زمانی که اریک به هوش می‌آید آریل آنجا را ترک می‌کند تا کشف نشود. اریک که مجذوب خاطرهٔ صدای او شده‌ است، عهد می‌بندد که دختری که او را که نجات داده و برای او آواز خوانده‌ است، را پیدا کند و آریل قول می‌دهد راهی برای پیوستن به او در دنیای خود بیابد. تریتون با کشف تغییری در رفتار آریل، از سباستین دربارهٔ رفتار او سؤال می‌کند و از عشق او نسبت به اریک مطلع می‌شود. تریتون خشمگین شده و به غار آریل سفر می‌کند و مجموعه آثار باستانی او را در تلاشی نادرست برای محافظت از او نابود می‌کند. پس از خروج تریتون، دو مارماهی به نام‌های فلوتسام و جتسام، آریل را متقاعد می‌کنند تا به دیدار اورسولا، جادوگر دریا برود.

اورسولا با آریل قرارداد می‌بندد تا او را در ازای صدایش، که آن را در پوستهٔ ناتیلوس قرار می‌دهد، به مدت سه روز به یک انسان تبدیل کند. در طول این سه روز، آریل باید بوسهٔ عشق واقعی خود را از اریک دریافت کند. اگر آریل از اریک بخواهد او را ببوسد، او برای همیشه یک انسان باقی می‌ماند در غیر این صورت، او دوباره به یک پری دریایی تبدیل می‌شود و به اورسولا تعلق می‌گیرد. آریل می‌پذیرد و سپس پاهای انسانی به او اعطا می‌شود و توسط فلاندر و سباستین به بالای آب می‌آید. اریک، آریل را در ساحل پیدا می‌کند و او را به قلعهٔ خود می‌برد، غافل از اینکه او همان کسی بود که او را قبلاً نجات داده‌ بود. آریل وقت خود را با اریک می‌گذراند و در پایان روز دوم تقریباً آنها را یکدیگر را می‌بوسند اما فلوتسام و جتسام آنها را منحرف می‌کنند. اورسولا که از موفقیت نزدیک آریل خشمگین است، خود را به شکل یک زن جوان زیبا به نام ونسا درمی‌آورد و در خشکی ظاهر می‌شود که با صدای آریل آواز می‌خواند. اریک آهنگ را می‌شناسد و اورسولا که حال به ونسا متحول شده‌ است، در لباس مبدلش یک جادوی هیپنوتیزمی بر اریک می‌اندازد تا او را آریل را فراموش کند.

آریل روز بعد متوجه می‌شود که اریک با ونسا ازدواج خواهد کرد. اسکاتل، مرغ دریایی که زمانی که آریل یک پری دریایی بود به او اطلاعات نادرستی از فرهنگ بشری می‌داد، هویت واقعی ونسا را کشف می‌کند و به آریل اطلاع می‌دهد و او بلافاصله به دنبال کشتی عروسی می‌رود. سباستین به تریتون اطلاع می‌دهد و اسکاتل با کمک حیوانات دریایی مختلف مراسم عروسی را به هم می‌زنند. در هرج و مرج، پوستهٔ ناتیلوس دور گردن اورسولا از بین می‌رود و صدای آریل را بازیابی می‌کند و افسون اورسولا را بر اریک می‌شکند. اریک با درک اینکه آریل دختری است که زندگی او را نجات داده‌ بود، عجله می‌کند تا او را ببوسد، اما خورشید غروب می‌کند و آریل دوباره به یک پری دریایی تبدیل می‌شود و ونسا به شکل واقعی خود یعنی اورسولا تبدیل می‌شود. سپس اورسولا آریل را می‌رباید. تریتون با اورسولا روبرو می‌شود و خواستار آزادی آریل می‌شود، اما این معامله تخلف‌ ناپذیر است. تریتون به اصرار اورسولا موافقت می‌کند که جای آریل را به عنوان زندانی اورسولا را بگیرد و نیزهٔ سه‌ شاخه خود را رها کند. آریل آزاد می‌شود زیرا تریتون به پولیپ تبدیل می‌شود و قدرت خود را بر آتلانتیکا از دست می‌دهد. اورسولا خود را ملکهٔ هفت دریا اعلام می‌کند، اما پیش از اینکه بتواند از نیزهٔ سه‌ شاخه استفاده کند، اریک با یک هارپون مداخله می‌کند. اورسولا سعی می‌کند اریک را بکشد، اما آریل مداخله می‌کند و باعث می‌شود اورسولا ناخواسته فلوتسام و جتسام را بکشد. اورسولای خشمگین از نیزهٔ سه‌ شاخه استفاده می‌کند تا به اندازهٔ یک هیولا بزرگ شود.

آریل و اریک درست پیش از اینکه اورسولا از کنار آنها بگذرد و بر فراز آنها بنشیند دوباره در بالای آب ظاهر می‌شوند. اورسولا سپس کنترل کامل تمام اقیانوس را به دست می‌آورد با ایجاد یک طوفان، کشتی‌های غرق شده را به سطح می‌آورد. درست زمانی که اورسولا می‌خواهد آریل را بکشد، اریک یک کشتی شکسته را فرماندهی می‌کند و اورسولا را با ضربه‌ زدن به ستون کمانش به چوب می‌کشد. با مرگ اورسولا، تریتون و سایر پولیپ‌های باغ اورسولا به شکل نخستین خود بازمی‌گردند. تریتون با درک اینکه آریل واقعاً اریک را دوست دارد، با کمال میل او را از یک پری دریایی به یک انسان تبدیل می‌کند و ازدواج او با اریک را تأیید می‌کند. آریل و اریک در یک کشتی ازدواج می‌کنند و در حالی که تمام دوستان و خانوادهٔ آریل آن‌ها را تماشا می‌کنند، حرکت می‌کنند.


۹ . دیو و دلبر

Beauty and the Beast (1991)
این داستانی به قدمت زمان است. با لباس مجلسی زرد نمادین”بله”، لومیر شمعدان، خانم پوتس قوری، و بقیه شخصیت‌های قلعه، دیو و دلبر به ما یادآوری می‌کند که زیبایی واقعی در درون زندگی می‌کند. به‌ علاوه، آهنگ‌هایی مانند «میهمان ما باش» و «زیبایی و هیولا» اثر نمادین سلین دیون باعث می‌شود که دیزنی برای کتاب‌ها آواز بخواند.

دیو و دلبر یک فیلم پویانمایی آمریکایی تهیه‌شده توسط استادیو انیمیشن والت دیزنی و پخش شده در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۹۱ توسط والت دیزنی پیکچرز است. داستان این انیمیشن برگرفته از داستان دیو و دلبر، اثر ژنی ماری لی پرنس دی بیومونت است.

این پویانمایی برندهٔ چندین جایزه از جمله جایزه اسکار بهترین ترانه و موسیقی شده‌ است. همچنین در ژوئن ۲۰۰۸ انجمن فیلم آمریکا این پویانمایی را به عنوان هفتمین پویانمایی نمونه در بخش انیمیشن انتخاب کرد.

داستان فیلم دیو دلبر :

در ابتدای داستان، یک زن گدا یک شاهزادهٔ جوان را نفرین و او را تبدیل به یک دیو زشت می‌کند، زن جادوگر به وی یک آینهٔ جادویی که او را از حوادث مطلع می‌کند و یک گل رز می‌دهد که تا بیست‌ و یکمین سال تولدش شکوفه می‌دهد، او باید تا آن هنگام عشق واقعی را حس کند تا نفرین را بشکند، وگرنه تا پایان عمر همان جانور زشت باقی خواهد ماند.

در سویی دیگر دختری زیبا به‌نام بل همراه پدر مخترعش موریس زندگی می‌کند، آخرین اختراع موریس یک ماشین چوب خردکُن است و هنگامی که او از طریق جنگل برای به نمایش گذاشتن اختراعش در نمایشگاهی می‌رود، گرگ‌ها وی را تعقیب و او به قصر دیو می‌رود و دیو او را زندانی می‌کند. بل به‌دنبال پدرش رفته و با دیو برخورد می‌کند و دیو پس از مدتی که او و پدرش را زندانی کرد عاشق بل می‌شود و عشق واقعی را حس می‌کند و نفرین شکسته می‌شود.


۱۰ . شیر شاه

Lion King (1994)
دیزنی هاکونا ماتاتا، عبارتی مترادف با شیر شاه، به معنای «نگران بقیه روزهای خود نباشید». این کلاسیک در دو قسمت دیگر عرضه شد و بازسازی آن در سال ۲۰۱۹ با حضور بیانسه در نقش نالا پخش شد.

شیر شاه انیمیشنی حماسی و موزیکال محصول سال ۱۹۹۴ شرکت والت دیزنی است. موسیقی این اثر توسط آهنگساز معروف التون جان ساخته و شعر آن توسط تیم رایس گفته شده و تنظیم آن توسط هانس زیمر انجام شده‌ است. این فیلم برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین موسیقی متن و بهترین ترانهٔ اورجینال شده‌ است.

از این اثر دو دنبالهٔ دیگر به نام‌های شیر شاه ۲: پادشاهی سیمبا و شیر شاه ۳: (یا شیر شاه یک و نیم) ساخته شد. در سال ۲۰۱۲ این فیلم به صورت سه‌بعدی دوباره در جهان اکران شد و باز هم به فروش بالایی دست یافت.

این فیلم از نگاه انجمن فیلم آمریکا، یکی از ۱۰ فیلم انیمیشن برتر جهان است.

بازسازی لایو اکشن این انیمیشن تحت عنوان شیر شاه به کارگردانی جان فاورو در سال ۲۰۱۹ اکران شد.

مجموعه نمایش هملت اثر شکسپیر، داستان‌های یوسف و موسی در انجیل و کارتون بامبی (والت دیزنی ۱۹۴۲) بر روی این انیمیشن دوبعدی اثراتی داشته‌اند.

داستان فیلم شیر شاه:

داستان این اثر، برگرفته از چندین اثر هنری معروف از قصه‌های پیامبران گرفته تا نمایش نامه‌های ویلیام شکسپیر است. شیری به نام اسکار که در صدد پادشاهی جنگل است (که این سمت به برادرش موفاسا رسیده و در آینده به پسر موفاسا، سیمبا می‌رسد) از برادرش که شاه و برادرزاده اش که جانشین موفاست کینه به دل گرفته و در صدد تصاحب قدرت اوست. اسکار موفاسا را می‌کشد و برادرزاده‌اش سیمبا را با مقصر جلوه دادن در قتل شاه، فراری می‌دهد.سیمبا گرازی به نام پومبا و یک موش صحرایی به نام تیمون سیمبا را دلداری داده و او در آینده بزرگ می‌شود و می‌آید تا انتقام تاج و تختش و البته پدرش را از اسکار بگیرد. و جنگل را از دست اسکار و کفتارها، که هم پیمانان اسکار هستند، نجات دهد.

شیر شاه


۱۱ . داستان اسباب بازی ها

Toy Story (1995)
چه کسی فکرش را می‌کرد که وقتی اتاق را ترک می‌کنید، اسباب‌بازی‌های شما زندگی خود را به خود می‌گیرد؟ داستان اسباب‌بازی با ارائه دو نماد وودی و بازلایتر، لذت کودکی را به شما یادآوری می‌کند.

داستان اسباب‌بازی یک فیلم کمدی پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی، محصول سال ۱۹۹۵ است که توسط پیکسار ساخته شد و والت دیزنی پیکچرز آن را منتشر کرد. این فیلم، اولین قسمت از فرنچایز داستان اسباب‌بازی، اولین فیلم بلند پویانمایی تمام رایانه‌ای و همچنین اولین فیلم بلند پیکسار است. این فیلم به کارگردانی جان لستر، نوشتهٔ جاس ویدون، اندرو استنتون، جوئل کوهن و الک سوکولو، براساس داستانی از لستر، استنتون، پیت داکتر و جو رنفت بوده‌است. ساخت موسیقی فیلم برعهدهٔ رندی نیومن، تهیه‌کنندگان آن بونی آرنولد و رالف گوگنهایم و استیو جابز و ادوین کتمول نیز تهیه‌کنندگان اجرایی این فیلم بوده‌اند. صداپیشگیِ تام هنکس، تیم آلن، دان ریکلس، والاس شاون، جان راتزنبرگر، جیم وارنی، آنی پاتس، آر. لی ارمی، جان موریس، لاری میت کالف و اریک ون دتن در این فیلم صورت می‌گیرد. فیلم در دنیایی روایت می‌شود که اسباب‌بازی‌ها، وقتی انسان‌ها حضور ندارند، جان می‌گیرند و داستان بر رابطهٔ وودی، عروسک گاوچران قدیمی با بند کشیدنی و بازلایتیر، اکشن فیگور فضانورد نوین متمرکز است که از دو حریف که برای محبت‌های صاحبشان، اندی با هم رقابت می‌کنند، به دوستانی تبدیل می‌شوند که با هم کار می‌کنند تا پس از جدایی از اندی، به او ملحق شوند.

پس از موفقیت فیلم کوتاه اسباب‌بازی فلزی در سال ۱۹۸۸، دیزنی به پیکسار پیشنهاد همکاری داد تا یک فیلم پویانمایی رایانه‌ای تولید کند که از منظر اسباب‌بازی کوچک روایت می‌شد. لستر، استنتون و داکتر پیش‌نویس اولیه را نوشتند که دیزنی آن را رد کرد، زیرا می‌خواستند لحن فیلم پرتنش‌تر باشد. پس از چندین حلقهٔ داستان فاجعه‌بار، تولید متوقف و فیلم‌نامه بازنویسی شد تا لحن و موضوع موردنظر پیکسار را بهتر منعکس کند: «اسباب‌بازی‌ها عمیقاً می‌خواهند بچه‌ها با آن‌ها بازی کنند و… این میلِ امیدها، ترس‌ها و اعمال است که آن‌ها را برمی‌انگیزد.» استودیو که در آن زمان متشکل از تعداد نسبتاً کمی کارمند بود، فیلم را تنها تحت محدودیت‌های جزئی مالی تولید کرد. داستان اسباب‌بازی در ۱۹ نوامبر ۱۹۹۵ در تئاتر ال کاپیتان در لس آنجلس به نمایش درآمد و در ۲۲ نوامبر ۱۹۹۵ در سینماهای آمریکای شمالی اکران شد. فروش کلی این فیلم بیش از ۳۷۳ میلیون دلار در سراسر جهان بود و دومین فیلم پرفروش سال ۱۹۹۵ شد. این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و در سایت راتن تومیتوز دارای امتیاز ۱۰۰٪ است. داستان اسباب‌بازی به دلیل نوآوری فنی پویانمایی سه بعدی، شوخ‌طبعی و پیچیدگی موضوعی فیلم‌نامه، موسیقی و اجراهای آوازی (به‌ ویژه هنکس و آلن) مورد ستایش قرار گرفت. این فیلم توانست نامزد دریافت سه جایزهٔ اسکار برای بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی (اولین پویانمایی که نامزد دریافت این جایزه شد)، بهترین ترانه برای «من دوست تو هستم» و بهترین موسیقی فیلم شود و موفق شد جایزهٔ اسکار دستاورد ویژه را دریافت کند. موفقیت داستان اسباب‌بازی ایجاد فرنچایز چندرسانه‌ای و مجموعه‌ای متشکل از سه دنباله را رقم زد که با داستان اسباب‌بازی ۲ (۱۹۹۹) شروع شد.

داستان فیلم توی استوری :

اندی، پسر بچه‌ای شش ساله است که اسباب بازی‌هایش را خیلی دوست دارد. اما دانستن این موضوع که اسباب بازی‌ها زنده می‌شوند کمی عجیب به‌ نظر می‌رسد. «وودی»، گاو چرانی قدیمی و اسباب بازی مورد علاقهٔ اندی، رهبر تمامی اسباب بازی‌ها در اتاق اندی است. دوستان وودی یک دایناسور، خوک، سگ و سیب زمینی هستند. اندی در جشن تولدش، تکاوری فضایی به نام «باز لایت یر» هدیه می‌گیرد و این اسباب بازی جدید جای وودی را تا حدی تنگ می‌کند. حس حسادت وودی منجر به چشم و هم‌ چشمی می‌شود. طی بروز اتفاقاتی وودی و باز سر از خانهٔ پسر همسایه، سید، در می‌آورند که از قضا این پسر عادت به شکنجه و خراب کردن اسباب بازی‌ها دارد. وودی و باز باید هر چه زودتر به خانهٔ اندی برگردند چون تا چند روز آینده خانوادهٔ اندی قصد اسباب کشی دارد.

داستان اسباب بازی ها


۱۲ . داکس توانا

The Mighty Ducks (1992)
وقتی یک وکیل خود محور مینه سوتا به خدمات اجتماعی محکوم می‌شود، خودش را مربی تیم هاکی جوانان می‌بیند. اگر عاشق یک مرد ضعیف هستید، پس اردکهای توانا فقط تیم شما هستند.

اردک های توانا


۱۳ . دام والدین

The Parent Trap (1998)
داستان در مورد دوقلوهایی هست که در زمان تولد از هم جدا شده‌اند و پس از مدت‌ها برای اولین بار همدیگر را در یک اردوی تابستانی می‌بینند و پس از متوجه شدن ماجرا نقشه ای می‌کشند و…


۱۴ . تارزان

Tarzan (1999)
خانواده انتخاب شده به اندازه خون مهم است. تارزان که توسط گوریل ها بزرگ شده است، وقتی برای اولین بار با انسان دیگری ملاقات می‌کند، باید تصمیم بگیرد که به کجا تعلق دارد.

تارزان انیمیشنی در سبک ماجراجویی، کمدی درام و موزیکال به کارگردانی کریس باک و کوین لیما است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. این فیلم سی و هفتمین انیمیشن بلند در سری انیمیشن‌های کلاسیک والت دیزنی است که بر اساس رمان تارزان نوشته ادگار رایس باروز ساخته شده‌ است.

داستان فیلم تارزان:

تارزان، مرد جنگلی، زندگی راحتی دارد تا این که با «پروفسور پورتو»، دخترش، «جین» و راهنمای شان، «کلیتن» روبه رو می‌شود و می فهمد که او نیز انسان است. حالا «تارزان» بین دوراهی تمایلش به ماندن با هم نوعانش و وفاداری و پای بندی به خانوادهٔ گوریلی که بزرگش کرده، گیر کرده‌ است…

تارزان


۱۵ . زندگی جدید امپراتور

The Emperor’s New Groove (2000)
اگر معلمتان شما را به لاما تبدیل کند چه می کنید؟ خب این اتفاقی است که برای امپراتور کوزکو رخ می‌دهد و اکنون، او باید با کمک پاچا، گله دار مهربان لاما، تاج و تخت خود را به دست آورد. اگر می‌خواهید بخندید، این فیلم برای شماست. این قطعا یکی از کُمدی‌ترین کمدی های دیزنی است.

زندگی جدید امپراتور انیمیشنی است از والت دیزنی که توانست در رقابت‌های اسکار سال ۲۰۰۱، برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین موسیقی متن شود.

داستان فیلم زندگی جدید امپراتور :

امپراتور اینکا، کوزکو، مغرور است، برای نیازهای دیگران، به ویژه دهقانان صبر نمی‌کند و از موقعیت قدرت خود سوء استفاده می‌کند. کوزکو برای تولد ۱۸ سالگی خود قصد دارد یک روستای محلی را تخریب کند تا یک عمارت تابستانی مجلل کوزکوتوپیا در برابر مخالفت‌های رهبر روستا پاچا بسازد. پس از اینکه او یزما، مشاور خود را اخراج کرد، او نقشه می‌کشد تا با مسموم کردن کوزکو، تاج و تخت را غصب کند. در عوض، او و دستیار کم هوش اما مهربانش کرونک به‌ طور تصادفی به او معجونی می‌دهند که او را به یک لاما تبدیل می‌کند. یزما به کرونک دستور می‌دهد که کوزکو را بیهوش کند، سپس او را از بین ببرد، اما یک سکته وجدان، کرونک را از انجام دومی باز می‌دارد. کوزکو ناخواسته توسط پاچا به دهکده اش برده می‌شود و در آنجا به پاچا دستور می‌دهد تا او را به قصر بازگرداند. پاچا از کمک به کوزکو امتناع می‌ورزد مگر اینکه نظرش تغییر کند و کوزکوتوپیا را در جای دیگری بسازد و کوزکو در عوض به تنهایی حرکت می‌کند و در جنگلی توسط یک جگوار مورد حمله قرار می‌گیرد.. پاچا او را نجات می‌دهد و کوزکو شرایط پاچا را برای اسکورت او به خانه می‌پذیرد. در حالی که در ابتدا در تضاد هستند، این دو یاد می‌گیرند که با یکدیگر همکاری کنند و طرف خوب یکدیگر را به دست آورند. در همین حال، یزما، اکنون ملکه، متوجه می‌شود که کرونک کوزکو را حذف نکرده‌ است و به دنبال یافتن او می‌شود. دو نفر در همان زمان به یک ناهارخوری می‌رسند، کاملاً از حضور دیگران بی خبرند. پاچا نقشه‌های یزما را می‌شنود و کرونک تقریباً پاچا را می‌شناسد. هنگامی که پاچا سعی می‌کند به کوزکو در مورد یزما هشدار دهد، کوزکو او را زیر پا می‌گذارد و باعث می‌شود پاچا آنجا را ترک کند و سپس دسیسه‌های ایزما را در مورد خودش می‌شنود. کوزکو تنها، گمشده و با درک اینکه هیچ‌کس در امپراتوری دلش برای او تنگ نمی‌شود، با ناراحتی از زندگی یک لاما تسلیم می‌شود، اما با پاچا روبرو می‌شود و این دو با هم آشتی می‌کنند. در همین حال، کرونک بالاخره پاچا و ارتباطش با کوزکو را به یاد می‌آورد. او و یزما در خانه پاچا منتظر آنها هستند و خود را به عنوان اعضای خانواده دور نشان می‌دهند. پاچا از خانواده‌اش می‌خواهد که ایزما را به تأخیر بیندازند و به او و کوزکو اجازه دهند به پایتخت بازگردند. آنها ابتدا به آزمایشگاه مخفی یزما می‌رسند تا یزما به آنها برسد و آماده کشتن کوزکو شود. کوزکو در حین فرار از یزما و نگهبانان کاخ، تمام معجون‌ها را امتحان می‌کند تا زمانی که دو نفر باقی می‌مانند. یزما بطور تصادفی روی یکی از این دو فرود می‌آید و به یک گربه کوچک تبدیل می‌شود. با وجود تغییر شکل، او، کوزکو و پاچا برای ویال نهایی مبارزه می‌کنند، اما یزما بطور غیرمنتظره ای توسط کرونک خنثی می‌شود و کوزکو آن را می‌نوشد و در نهایت به شکل انسانی خود بازمی‌گردد. اکنون کاملاً تغییر یافته‌ است، کوزکو با کسانی که به آنها توهین کرده جبران می‌کند و تاج و تخت خود را بازمی‌یابد، در حالی که تصمیم می‌گیرد خانه تابستانی خود را، یک کلبه ساده، بر روی تپه‌ای خالی از سکنه در کنار خانه پاچا بسازد. در جاهای دیگر، کرونک به یک رهبر پیشاهنگی تبدیل شده‌ است و به نیروهای جدید آموزش می‌دهد که چگونه به سنجاب صحبت کنند، از جمله ایزمای بی میل، که هنوز به شکل گربه باقی مانده‌ است.

زندگی جدید پادشاه


۱۶ . تایتان ها را بیاد آور

Remember the Titans (2000)
فیلم تایتان‌ ها را به یاد آور ۲۰۰۰ داستان واقعی یک مرد سیاه پوست است که مربی جدید یک تیم دبیرستانی می‌شود. این تیم برای اولین بار است که می‌خواهد با ترکیب بازیکنان سیاه پوست و سفیدپوست به میدان برود.


۱۷ . دانشکده هیولاها

Monsters Inc. (2001)
دانشگاه هیولاها، مایک وازوفسکی و جیمز سالیوان دوستانی جدا نشدنی هستند، اما همیشه اینگونه نبوده است. آنها اولین باری که یکدیگر را دیدند حتی نمی‌توانستند حضور دیگری را تحمل کنند. آنها برای برنده شدن در رقابت ترسناک‌ترین هیولا که در دانشگاه برگزار می‌شود، برای بدست آوردن پیروزی با همه تفاوتهایشان با یکدیگر همکاری کنند …

کارخانه هیولاها یک پویانمایی رایانه‌ای به کارگردانی پیت داکتر و محصول سال ۲۰۰۱ شرکت آمریکایی استودیو انیمیشن پیکسار می‌باشد. سپس پس از ۲۰ سال دیزنی از این فیلم یک اسپین آف به نام هیولاها در محل کار ساخته است که ادامه این فیلم است.

داستان فیلم کارخانه هیولاها:

در سرزمین هیولاها برای تهیه انرژی روش خاصی وجود دارد، هیولاها با ترساندن بچه‌ها از صدای جیغ آن‌ها انرژی تهیه می‌کنند، همچنین شرکت با مشکل تامین انرژی مواجه است. زیرا کودکان دیگر مثل سابق نمی‌ترسند. البته رئیس کارخانه به هیولاها تلقین کرده که هیچ چیز به اندازه یک کودک خطرناک نیست و حتی یک تماس آن‌ها می‌تواند باعث مرگ شود. سالی و مایک دو شخصیت قهرمان داستان هستند که در این کارخانه جزو کارمندان نمونه در ترساندن بچه‌ها می‌باشند. روزی بر اثر اشتباه سالی و مایک یک کودک وارد دنیای هیولاها می‌شود. و همه چیز را به هم می‌ریزد ولی در این بین سالی و مایک کشف می‌کنند که صدای خنده کودکان انرژی بیشتری تولید می‌کند و روش کار کارخانه به کلی تغییر می‌کند و در آخر سالی رئیس شرکت هیولاها می‌شود.

دانشکده هیولاها


۱۸ . خاطرات شاهزاده خانم

The Princess Diaries (2001)
گذر از ۱۶ سالگی به اندازه کافی سخت است، اما انجام آن در حالی که متوجه می شوید شاهزاده خانم کشوری هستید که قبلاً هرگز به آن نرفته‌اید؟ به نظر می‌رسد که این یک وظیفه بیش از حد بزرگ برای برهه از زندگی است. وارد زندگی میا ترموپولیس شوید.

خاطرات شاهزاده خانم


۱۹ . لیلو و استیچ

Lilo and Stitch (2002)
اوهانا به معنای خانواده است و خانواده به این معناست که هیچ کس عقب نمی‌ماند. این نقل قولی است که همه می‌دانند و بسیاری با آن زندگی می‌کنند. این داستان دلگرم کننده از یک دختر تنها هاوایی و یک بیگانه از فضای بیرونی، تمام حسی را به شما القا می‌کند که در کنار آهنگ “هوایی رولرکوستر سواری” می‌خوانید.

لیلو و استیچ


۲۰ . به دنبال نمو

Finding Nemo (2003)
بدون این لیست نمی‌توانید بهترین فیلم‌های دیزنی را داشته باشید. فراموش نکنید که فقط به شنا کردن ادامه دهید.

در جستجوی نمو نام پویانمایی رایانه‌ای بلند برندهٔ جایزه اسکار سال ۲۰۰۳ است. تهیه‌کنندگی فیلم را استودیوهای پیکسار و دیزنی به عهده داشتند. این فیلم از نگاه انجمن فیلم آمریکا، یکی از ۱۰ فیلم برتر جهان در سبک پویانمایی (انیمیشن) است. در جستجوی نمو از نگاه انجمن فیلم آمریکا، یکی از ۱۰ انیمیشن بلند برتر در جهان است.

داستان فیلم در جستجو نمو:

داستان فیلم در مورد یک دلقک ماهی به نام است که در مورد پسرش زیادی حساس است و او را در اقیانوس گم می‌کند و در پی آن با کمک ماهی به نام دوری به جستجوی نمو می‌پردازد. به تدریج و پس از جستجو برای یافتن نمو او متوجه می‌شود که نباید آنقدر مته به خشخاش بگذارد.

داستان نمو با وارد شدن یک ماهی کوچک به اقیانوس و روبرو شدن با خطرات شکارچیان ادامه میابد. او که به همراه پدرش به این شرایط وارد می‌شود، پس از جدا شدن از پدرش مجبور می‌شود به تنهایی زندگی کند.

به دنبال نمو


۲۱ . آسمان بلند

Sky High (2005)
آسمان بلند دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد، یک دبیرستان در آسمان. در دورانی اتفاق می‌افتد که ابرقهرمان‌ها عموماً شناخته شده و پذیرفته شده‌اند، یافتن تعادل بین یک نوجوان معمولی و یک موجود خارق‌العاده دشوار است، به خصوص زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید که یک طرفدار هستید یا یک قهرمان.


۲۲ . هربی پرواز می‌کند

Herbie Fully Loaded (2005)
لیندسی لوهان در این کلاسیک در نقش مگی بازی می‌کند که چیزی بیشتر از تبدیل شدن به یک راننده نسکار در زندگی نمی‌خواهد. اما وقتی او یک فولکس‌واگن بیتل را در اختیار می‌گیرد که ذهن کامل خودش را دارد، زندگی بسیار جالب‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد می‌شود.

هربی پرواز می‌کند با نام اصلی هِربی: فیلمی کمدی ورزشی به کارگردانی آنجلا رابینسون و نویسندگی توماس لنون، رابرت بن گارانت، آلفرد گاف و مایلز میلار محصول سال ۲۰۰۵ آمریکا است. از بازیگران اصلی آن می‌توان به لیندزی لوهان، جاستین لانگ، مت دیلون و مایکل کیتون اشاره کرد. بسیاری از راننده‌های نسکار مانند‌ جف گوردون و جیمی جانسون در نقش‌های کوتاه در فیلم حضور دارند. این فیلم، ششمین و آخرین قسمت از سری فیلم‌های ماشین سحرآمیز است که در ۲۲ ژوئن ۲۰۰۵ منتشر شد و در سراسر جهان بیش از ۱۴۴ میلیون دلار فروش رفت.

این فیلم بر اساس داستان هربی ساخته شده که یک فولکس بیتل با شخصیتی شبیه انسان است.

داستان فیلم هربی پرواز می‌کند :

مگی پیتون اولین کسی از اعضای خانواده خود است که موفق می‌شود مدرک دانشگاهی بگیرد و به خاطر این از پدر خود یک ماشین هدیه می‌گیرد. وقتی که می‌بیند این ماشین یک فولکس واگن (هربی) است، در ذوقش می‌خورد. او با این فولکس به گاراژ کوین می‌رود تا با هم ماشین را امتحان کنند. رانندگی با فولکس آن‌ها را به یک نمایشگاه ماشین می‌رساند و در آن‌جا مگی موفق می‌شود «تریپ مورفی» قهرمان را در یک مسابقه خیابانی شکست دهد.

«تریپ» درخواست تجدید مسابقه می‌کند و با یک دایتونا ۵۰۰ مگی را به چالش می‌کشد. مگی سعی می‌کند در این رقابت‌ها دست‌فرمان خوب خود را به پدرش نشان دهد.

هربی پرواز میکند


۲۳ . راتاتویی (موش سرآشپز)

Ratatouille (2007)
«رمی» موشی شهرستانی عاشق آشپزی است و الگوی او گوستو، سرآشپز یکی از معروف‌ترین رستوران های پاریس. روزی «رمی» از مرگ گوستو باخبر می شود و اتفاقی به پاریس می رسد. پس از چندی نیز در رستوران گوستو که حالا رونق خود را از دست داده، مخفیانه مشغول به کار آشپزی می شود.

راتاتویی که در ایران با عنوان موش سرآشپز دوبله شده‌ است، انیمیشنی برنده جایزه اسکار و جایزه گلدن گلوب است که توسط شرکت پیکسار در سال ۲۰۰۷ میلادی تولید و توسط شرکت والت دیزنی توزیع شده‌ است.

این انیمیشن داستان رمی است، موشی که در پاریس زندگی می‌کند و می‌خواهد یک سرآشپز شود، ولی به خاطر نارضایتی خانواده‌اش و تعصب آدم‌ها ناگزیر است کارهای دیگری انجام دهد. این هشتمین فیلمی است که پیکسار تولید کرده‌ است. کارگردان این فیلم برد برد است.

راتاتویی نام یک خوراک روستایی فرانسوی است.

موش سر آشپز


۲۴ . شاهدخت و قورباغه

The Princess and the Frog (2009)
این فیلم که یکی از تنها شاهزاده خانم های سیاهپوست دیزنی را به نمایش می‌گذارد، چرخشی است بر روی افسانه اصلی برادران گریم. برای اینکه نگاهی اجمالی به دنیای شگفت انگیزی داشته باشید که زندگی در خلیج لوئیزیانا است.

شاهدخت و قورباغه انیمیشنی محصول والت دیزنی است. داستان این فیلم دربارهٔ یک شاهزاده به نام ناوین است که توسط جادوگری معروف به مرد سایه‌ای به قورباغه تبدیل می‌شود. ناوین به اشتباه دختر پیشخدمتی به نام تیانا را به منظور شکستن طلسم به جای یک شاهدخت می‌بوسد. طلسم کار نمی‌کند و تیانا نیز به یک قورباغه تبدیل می‌شود. این فیلم در مراسم اسکار نامزد دو جایزه شد: بهترین انیمیشن و بهترین ترانه.

تیانا یک شخصیت خیالی در شاهدخت و قورباغه (۲۰۰۹) چهل و نهمین انیمیشن سینمایی والت دیزنی پیکچرز است. تیانا توسط کارگردانان ران کلمنتس و جان ماسکر ساخته شده‌ است و پویانمایی آن مارک هن بوده‌ است، صداپیشگی تیانا بالغ را آنیکا نونی رز و الیزابت ام. دامپیر صدا پیشگی تیانا کودک را بر عهده دارند. او در سریال دیزنی پلاس تیانا که قرار است در سال ۲۰۲۲ پخش شود ظاهر خواهد شد.

تیانا از پرنس قورباغه اثر برادران گریم و لیه چیس سرآشپز مشهور نیواورلئان الهام گرفته شده‌ است. تیانا به عنوان یک پیشخدمت سخت‌کوش به تصویر کشیده می‌شود که آرزوی افتتاح رستوران خودش را دارد و پیشرفت او پس از بوسیدن ناامیدانهٔ شاهزاده‌ای به نام ناوین که توسط یک جادوگر شیطانی تبدیل به قورباغه شده بود، متوقف می‌شود.

تیانا بیشتر مورد استقبال مثبت منتقدان قرار گرفته‌ است که شخصیت و ارزش‌های او را تحسین می‌کنند. با این حال، تیانا و جامعه او به دلیل عدم تأکید بر مسائل نژادی مورد انتقاد قرار گرفته‌ است. تصمیم برای به تصویر کشیدن دو شخصیت اصلی، تیانا و ناوین، به عنوان قورباغه در اکثر فیلم نیز نقدهایی را به همراه داشته‌ است و برخی می‌گویند که این کار هویت شخصیت‌ها را کم‌ اهمیت می‌کند. او نهمین پرنسس دیزنی است و به عنوان اولین شاهدخت آمریکایی آفریقایی‌تبار در مجموعه شاهدختان دیزنی شناخته می‌شود.

شاهزاده قورباغه


۲۵ . فروزن

Frozen (2013)
فروزن با به تصویر کشیدن پیوند بین دو خواهر قلب شما را ذوب می‌کند. این فیلم با آهنگ پرطرفدار “Let it Go” به همراه سبک های کمدی یک و تنها اولاف، برای هر زمانی از سال عالی باقی می‌ماند.

یخ‌زده یک پویانمایی آمریکایی، ساخته والت دیزنی پیکچرز است. این فیلم بر پایه رمان ملکه برفی اثر نویسنده مشهور، هانس کریستیان آندرسن، ساخته شده‌ است. انیمیشن یخ زده پنجاه و سومین انیمیشن کلاسیک والت دیزنی است و بازیگران مطرحی نظیر: کریستن بل، ایدینا منزل و جاناتان گروف در آن به صدا پیشگی پرداخته‌اند.

یخ‌زده در تاریخ ۲۷ نوامبر اکران رسمی شد. بدون توجه به نرخ تورم این فیلم در مدت کوتاهی توانست به عنوان پرفروش‌ترین پویانمایی تاریخ تبدیل شود و در رتبه پانزدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ قرار بگیرد. از ۱٫۲۷۶ میلیارد دلار فروش این فیلم نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار آن در آمریکای شمالی بدست آمده‌ است. همچنین این فیلم با تحسین گسترده منتقدان مواجه شد و از دیدگاه برخی، بهترین صحنه‌های موزیکال فیلم‌های ساخت دیزنی را در خود داشت. منجمد موفق به دریافت دو جایزه اسکار برای بهترین پویانمایی و بهترین ترانه اورجینال برای ترانه «رهاش کن»، جایزه بهترین پویانمایی گلدن گلوب، بفتاپنج جایزه آنی (شامل بهترین پویانمایی) و چند جایزه دیگر شد.

در این انیمیشن شخصیت‌های دیگر دیزنی (راپونزل، فلین رایدر (از گیسوکمند)، تیانا (از شاهدخت و قورباغه)، ارورا (از زیبای خفته)و سیندرلا (از سیندرلا) در لحظه‌های خیلی کوتاه حضور دارند.

همچنین در سال ۲۰۱۵ میلادی فیلم کوتاهی به نام تب یخ زده و در سال ۲۰۱۷ میلادی ماجراجویی منجمد اولاف برای این فیلم ساخته شده‌است. قسمت دوم این فیلم (منجمد ۲) در تاریخ ۶ آذر ۱۳۹۸(۲۷ نوامبر ۲۰۱۹) اکران شد. همچنین انیمیشنی کوتاه در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲ با نام روزگار یک آدم برفی و انیمیشنی سریالی در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ با نام اولاف تقدیم می کند منتشر شد.

داستان انیمیشن فروزن :

فیلم با تعدادی یخ‌شکن که در حال جمع‌آوری یخ از روی یک دریاچه منجمد در نقاط سردسیر نروژ در آرندال هستند آغاز می‌شود. در میان آنان یک پسر بچّه ۸ ساله که «کریستوف» نام دارد به همراه گوزن شمالی کم سّن خود «اسون»، سعی در جمع‌آوری یخ دارد و تا آنجایی که می‌تواند برای این کار تلاش می‌کند. یخ شکنان پس از جمع‌آوری یخ کافی به سوی شهر حکومتی «ارندل» حرکت می‌کنند. درست در همان زمان در کاخ ارندل دو شاهزاده خردسال زندگی می‌کنند. پرنسس «آنا» خواهر بزرگتر خود «السا» را دیر وقت از خواب بیدار می‌کند تا با او برف بازی کند؛ زیرا السا دارای قدرتی جادویی است که می‌تواند به وسیلهٔ آن برف و یخ تولید کند. در ابتدا السا راضی به بازی با آنا نمی‌شود امّا وقتی که آنا به او پیشنهاد ساخت آدم‌برفی را می‌دهد، قبول می‌کند. آن دو به یکی از سالن‌های بزرگ کاخ می‌روند و شروع به بازی می‌کنند. السا یک زمین یخی بزرگ درست می‌کند و همه سالن را پر از برف و یخ می‌کند. دو خواهر یک آدم‌برفی درست می‌کنند و نام او را «اولاف» می‌گذارند که به گفته السا، آغوش‌های گرم را دوست دارد. در حین بازی، وقتی السا می‌خواهد از سقوط (حادثه) آنا جلوگیری کند به‌ طور اتفاقی با یکی از پرتوهای یخی خود به سر آنا ضربه می‌زند و باعث می‌شود که او بی هوش شود و رشته کوچکی از موهایش به رنگ سفید در آید. السا، مادر و پدرش را صدا می‌کند. پادشاه و همسرش به همراه السا و آنا بیهوش برای حل این مشکل، شبانه به سوی «درّه سنگ زنده»، جایی که ترول‌ها که موجودات سنگی و کوچکی هستند با قدرت‌های خاص خود در آنجا سکونت دارند، حرکت می‌کنند و …

فروزن


۲۶ . درون و بیرون

Inside Out (2015)
اگر به درون مغز شما نگاهی بیندازیم چه اتفاقی می‌افتد؟ Inside Out با بازی شادی، ترس، خشم، انزجار و غم، به بررسی عملکرد درونی ذهن رایلی می‌پردازد که او در یک شهر، خانه و مدرسه جدید حرکت می‌کند. چه بخواهید بخندید و چه گریه کنید، Inside Out همه حس‌ها را به شما می دهد.

درون و بیرون یا پشت و رو یک پویانمایی رایانه‌ای سه بعدی، کمدی درام و ماجراجویی به کارگردانی پیت داکتر است. این انیمیشن توسط استودیوهای پیکسار ساخته شده و توسط والت دیزنی پیکچرز در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۵ عرضه شد. پیت داکتر از فیلم‌نامه نویسان و کارگردان‌های با سابقه پیکسار است که آثار درخشانی همچون انیمیشن بالا و کارخانه هیولاها را ساخته‌ است.

پیت داکتر ایده اصلی فیلم درونِ بیرون را بر اساس احساسات و تجربیات خودش در سنین نوجوانی که بخاطر نقل مکان به کشور دانمارک دچار تشویش‌های اجتماعی شده بود نوشت. او اغلب این اوقات را به کشیدن نقاشی پرداخت که در نهایت باعث ورود او به حرفه انیمیشن‌سازی شد.

در سال ۲۰۰۹ پیت داکتر متوجه تغییرات رفتار دختر یازده ساله خود شد که شباهت زیادی به کودکی خودش داشت و برای همین تصمیم گرفت فیلمنامه‌ای با موضوع احساسات انسان‌ها بنویسد. اما کار نوشتن فیلم‌نامه گره خورد و پیت داکتر دچار افسردگی شد. او می‌ترسید هیچوقت نتواند فیلم‌نامه را تمام کند و مهم‌تر اینکه از پیکسار اخراج بشود! برای همین او سفری طولانی بدون خانواده و دوستانش آغاز کرد و به این فکر افتاد که دلش بیش از همه برای چه چیز پیکسار تنگ خواهد شد که جواب آن دوستان و همکارانش بود. همین نتیجه‌گیری باعث شد او قطعه گمشده فیلم‌نامه را پیدا کند که پایه‌گذار اتفاقی مهم در داستان شد.

ساخت فیلم با ۴۵ انیماتور بیش از دو سال طول کشید. داکتر شخصاً بر تمام مراحل ساخت انیمیشن نظارت داشت. سرانجام پشت و رو اکران شد و با استقبال خیره‌کننده منتقدان و تماشاچیان رو به رو شد. منتقدان قلم داستانی و شخصیت پردازی فیلم را ستودند. پشت و رو در هشتاد و هشتمین مراسم اسکار نامزد دو جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اورجینال و بهترین انیمیشن شد که در نهایت دومی را بدست آورد. نامزد شدن یک انیمیشن در بخش بهترین فیلم‌نامه به ندرت اتفاق می‌افتد.

داستان انیمیشن درون و بیرون :

رشد کردن می‌تواند مانند جاده‌ای پر دست انداز باشد، و رایلی هم از این قضیه مستثنی نیست، کسی که با شروع کار پدرش در سان فرانسیسکو از زندگی غرب میانهٔ خود جدا شده‌ است. مانند همهٔ ما، رایلی هم توسط احساسات خود کنترل می‌شود، مانند شادی، ترس، خشم، نفرت و غمگین شدن، این احساسات در مرکز ذهن و فرماندهی رایلی به عنوان شخصیت‌هایی در این انیمیشن زندگی می‌کنند و صاحب خود را در زندگی روزانهٔ خود راهنمایی می‌کنند. با تلاش رایلی و احساساتش برای تنظیم خود با یک زندگی جدید، آشفتگی‌هایی در ذهن او به وجود می‌آید. گرچه شادی، احساس اصلی و مهمترین احساس رایلی تلاش می‌کند تا چیزها را مثبت نگه دارد، اما در میان احساسات دیگر برای کنار آمدن با یک شهر، خانه و مدرسهٔ جدید تضاد وجود دارد. رایلی دختری بسیار شاد بود که با مهاجرت کردن به شهر دیگری بسیار ناراحت شد. رایلی را ۵ حالت‌های اصلی کنترلش می‌کنند این احساسات عبارت اند از: شادی، غم، ترس، خشم و نفرت.

درون و بیرون


۲۷ . قرمز شدن

Turning Red (2022)
“می” یک نوجوان ۱۳ ساله است که در تورنتو زندگی می کند. به تمام آهنگ های “شهر” گوش می دهد و مصمم است که اجازه ندهد هیچ چیزی سر راهش قرار نگیرد. اما یک شب، پس از یک موج شدید احساسات، او از خواب بیدار می‌شود و متوجه می‌شود که به یک پاندای قرمز غول پیکر تبدیل شده است و برای قرن‌ها، خانواده او ارتباطی عرفانی با این حیوان داشته‌اند.

قرمز شدن یک فیلم کمدی فانتزی پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ است که توسط استودیوی انیمیشن پیکسار تولید و توسط استودیو سینمایی والت دیزنی توزیع شده‌ است. کارگردانی آن را دومی شی در اولین کارگردانی فیلم بلند خود به نویسندگی شی و جولیا چو و تهیه‌کنندگی لیندزی کالینز انجام داده‌اند. صداپیشگان آن روزالی چیانگ، ساندرا اوه، آوا مورس، هایین پارک، مایتری راماکریشنان، اوریون لی، وای چینگ هو، تریستان آلریک چن و جیمز هنگ هستند.

داستان این فیلم در سال ۲۰۰۲ در تورنتو ، انتاریو اتفاق می‌افتد و میلین «می» لی، یک دانش‌آموز ۱۳ ساله چینی کانادایی را دنبال می‌کند که به دلیل یک نفرین ارثی، وقتی هر احساس شدیدی را تجربه می‌کند، به یک پاندای سرخ غول پیکر تبدیل می‌شود. این فیلم با الهام از تجربیات شی در دوران رشد در تورنتو، در سال ۲۰۱۷ پس از ارائه آن به پیکسار در اکتبر ۲۰۱۸، شروع به ساخت کرد. این اولین فیلم پیکسار است که تنها توسط یک زن کارگردانی شده‌ است.

نمایش‌های ویژه فیلم سرخ شدن در لندن در سینماهای اوریمن در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ و در تورنتو در ۸ مارس برگزار شد. اولین نمایش آن در تئاتر ال کاپیتان در لس‌آنجلس در تاریخ ۱ مارس انجام شد و در ۱۱ مارس در سرویس استریم دیزنی پلاس و در سینماهای محدود منتشر شد. این فیلم در اکثر کشورهای بدون دیزنی پلاس به صورت تئاتری نمایش درآمد. این فیلم ۱۹٫۲ میلیون دلار در خارج از ایالات متحده و کانادا به دست آورد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

قرمز شدن


۲۸ . موانا

Moana (2016)
در حالی که در سفری برای نجات جزیره و مردمش است، موانا با نیمه خدای قدرتمند مائوئی ملاقات می کند. آنها با هم سفری چالش برانگیز در سراسر اقیانوس را در کنار یک موسیقی متن نمادین آغاز می کنند.

موانا فیلم پویانمایی محصول سال ۲۰۱۶ شرکت رسانه‌های گروهی آمریکایی والت دیزنی است. این پویانمایی به کارگردانی ران کلمنتس و جان ماسکر (که انیمیشن‌های مشترک و خوبی همچون هرکول، علاءالدین و سیاره گنج را در کارنامه دارند و نویسنده و کارگردان این انیمیشن هستند) ساخته شد. این انیمیشن بعد از انیمیشن دلیر که جایزه اسکار سال ۲۰۱۳ را برنده شد، دومین انیمیشن مهم دیزنی در سالهای اخیر است که قهرمان آن یک دختر است و قرار است دیزنی در سال ۲۰۲۳ اسپین آف سریالی از این انیمیشن بسازد.

داستان انیمیشن موانا :

موانا که یک دختر ماجراجو و شجاع است شیفته داستانهای مادربزگش می‌شود. مادربزرگ برای او و بقیه بچه‌ها داستانی از یک مرد شجاع و نیمه انسان، و تقریباً نیمه خدا را تعریف می‌کند اما پدرِ موآنا به این موضوع توجه نمی کند. موانا دوست دارد به اقیانوس برود اما پدرش مخالف است (مائووی خدایِ باد و دریا) که قلب تفیتی (مهم‌ترین شی حیات که قابلیت خلق کردن به انسان می‌دهد) را می‌دزدد تا آن را به انسانها برساند و به آنها قدرت خلق کردن بدهد. ولی به علت دزدیده شدن قلب تفیتی حیات رو به نابودی می‌رود به همین دلیل در جزیره محل زندگی موآنا قحطی پیش می‌آید و مواد غذایی و حتی ماهی هم دیگر برای خوردن پیدا نمی‌شود و موانا پس از سال‌ها سعی می‌کند قلب تفیتی را به او بازگرداند اما اتفاقات بسیاری مانع او می‌شوند.

موانا


۲۹ . انکانتو

Encanto (2021)
ما در مورد برونو صحبت نمی کنیم، هر کودکی در خانواده مادریگال با یک موهبت خارق‌العاده متولد می شود به جز میرابل. اما وقتی می‌فهمد که جادویی که خانه جذاب آن‌ها را در کوه‌های کلمبیا احاطه کرده است، در خطر است، برای نجات خانواده‌اش قدم برمی‌دارد.

افسون یک فیلم پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی در ژانر کمدی فانتزی موزیکال به تهیهٔ استودیو انیمیشن والت دیزنی است که در ۲۰۲۱ به‌ وسیلهٔ استودیو سینمایی والت دیزنی منتشر شد. این شصتمین فیلم ساخته‌شده توسط این استودیو است و کارگردانی‌اش بر عهدهٔ جرد بوش و بایرون هاوارد بوده‌ است. صدا پیشگان این فیلم استفانی بیاتریز، ماریا سیسیلیا بوترو، جان لگویزمائو، مائورو کاستیو، جسیکا دارو، آداسا، آنجی سپدا، کارولینا گایتان، دایان گررو و ویلمر والدراما هستند. داستان فیلم در مورد دختری کلمبیایی با نام میرابل مادریگال است که تنها فرد خانواده است که قدرت جادویی ندارد.

افسون اولین بار در ۳ نوامبر ۲۰۲۱ در تئاتر ال کاپیتان لس آنجلس به نمایش درآمد و در ۲۴ نوامبر به‌صورت سینمایی در ایالات متحده اکران شد. این فیلم در پاسخ به همه‌گیری کووید ۱۹ یک اکران سی روزه داشت. این فیلم نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد اما تا دسامبر ۲۰۲۱ به دلیل کوتاه‌تر شدن فریم انتشار، از نظر تجاری ضعیف عمل کرد و بیش از ۲۴۰ میلیون دلار فروش داشته‌است. همچنین این فیلم در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت سه جایزه بود که در نهایت توانست برنده اسکار بهترین فیلم پویانمایی شود.

داستان انیمیشن افسون :

یک درگیری مسلحانه پدرو و آبوئلا مادریگال، یک زوج جوان متأهل، را مجبور می‌کند تا با سه قلوهای شیرخوار خود جولیتا، پپا و برونو از روستای خود در کلمبیا فرار کنند. مهاجمان پدرو را می‌کشند، اما شمع آبوئلا بطور جادویی مهاجمان را دفع می‌کند و کاسیتا را ایجاد می‌کند، یک خانه حساس برای خانواده واقع در انکانتو، یک قلمرو جادویی، که اطراف آن کوه‌های بلندی است. پنجاه سال بعد، دهکده‌ای جدید تحت حمایت شمع رشد می‌کند و جادوی آن به هر یک از فرزندان خانواده مادریگال در سن پنج سالگی معجزه‌هایی می‌دهد که از آن برای خدمت به روستاییان استفاده می‌کنند. با این حال، برونو که به خاطر معجزه اش یعنی دیدن آینده مورد سرزنش قرار گرفته بود، ده سال قبل ناپدید شد، در حالی که کوچک‌ترین دختر جولیتا، میرابل ۱۵ ساله، بطور مرموزی هیچ معجزه ای دریافت نکرده بود. در شبی که آنتونیو ۵ ساله معجزهٔ برقراری ارتباط با حیوانات را به دست می‌آورد، میرابل ناگهان می‌بیند که کاسیتا در حال ترک خوردن و سوسو زدن شعله شمع است، اما وقتی کاسیتا به نظر دیگران آسیبی ندیده به هشدارهای او توجهی نمی‌شود. پس از شنیدن دعای آبوئلا، میرابل تصمیم می‌گیرد تا معجزه را نجات دهد. روز بعد، او با خواهر بزرگتر فوق‌العاده قوی خود لوئیزا صحبت می‌کند، که اعتراف می‌کند که از تعهدات تقریباً ثابت خود غرق شده‌ است و سپس پیشنهاد می‌کند که اتاق ممنوعه برونو، واقع در کاسیتا، ممکن است این پدیده را توضیح دهد. میرابل در آنجا غاری را کشف می‌کند و به سختی از آن می‌گریزد و تکه‌هایی از شیشه‌های زمرد کدر در دست دارد. در بیرون، لوئیزا متوجه می‌شود که معجزه‌اش در حال ضعیف شدن است. پس از اینکه خانواده‌اش به او یادآوری می‌کنند که چرا برونو بدنام شده‌ است، میرابل شیشه را دوباره جمع می‌کند و تصویری از کاسیتا را می‌بیند که پشت سرش ترک می‌خورد. بعد از ظهر همان شب، ایزابلا، خواهر بزرگ میرابل، که می‌تواند گیاهان و گل‌ها را به میل خود رشد دهد، قرار است با همسایه ماریانو گوسمان نامزد کند. در میان خواستگاری ماریانو و یک شام ناخوشایند، دولوریس، که شنوایی فوق بشری دارد، کشف میرابل را برای همه فاش می‌کند، و باعث می‌شود کاسیتا دوباره ترک بخورد، شب را خراب کند و پیشنهاد ماریانو را زمانی که پپا کنترل‌کننده آب و هوا به‌طور ناخواسته یک بارندگی را القا می‌کند. در میان هرج و مرج، میرابل گروهی از موش‌ها را تعقیب می‌کند و گذرگاهی مخفی را در پشت پرتره کشف می‌کند که می‌بیند برونو در آن پنهان شده‌است. برونو فاش می‌کند که هرگز از خانه بیرون نمی‌رود، و این دیدگاه بین میرابل و شکستن کاسیتا تغییر می‌کند و باعث می‌شود او باور کند که او کلید جادوی کاسیتا است. با امتناع از اینکه میرابل صدمه ببیند، پیشگویی را شکست و ناپدید شد. در اتاق آنتونیو، برونو با اکراه تصویر دیگری شبیه به تصویر قبلی را به همراه میرابل و در آغوش گرفتن خواهرش، ایزابلا، شمع را تقویت می‌کند. میرابل با اکراه از ایزابلا عذرخواهی می‌کند، که ناگهان اعتراف می‌کند که نمی‌خواهد با ماریانو ازدواج کند و تنها به خاطر خانواده خود این کار را انجام می‌دهد. میرابل به ایزابلا کمک می‌کند تا معجزه‌های خود را توسعه دهد و آن دو همدیگر را آغوش می‌گیرند، اما آبوئلا این دو را می‌بیند و میرابل را متهم می‌کند که به خاطر نداشتن معجزه باعث بدبختی خانواده شده‌ است. میرابل در نهایت با آبوئلا برخورد می‌کند که او را به اندازه کافی برای خانواده خوب نمی‌داند، و طبیعت سرکوبگر او را برای تضعیف معجزهٔ خانواده سرزنش می‌کند. این بحث شکافی ایجاد می‌کند که کوه مجاور را شکافته و کاسیتا را با خاموش شدن شمع تخریب می‌کند و مادریگال‌ها را ناتوان می‌کند. میرابل ویران شده از خانواده فرار می‌کند و خانواده برای یافتن او به تکاپو می‌افتند. چند ساعت بعد، آبوئلا میرابل را اشک‌آلود در کنار رودخانه‌ای که پدرو در آن مرده، پیدا می‌کند و داستان غم‌انگیز خود را توضیح می‌دهد و اینکه چگونه، مصمم به حفظ معجزه، نادیده می‌گیرد که چگونه انتظاراتش به خانواده آسیب می‌زند و در نهایت مسئولیت آنچه را که اتفاق افتاده می‌پذیرد. میرابل و آبوئلا آشتی می‌کنند و هر دو، با برونو، مادریگال‌ها را جمع می‌کنند تا کاسیتا را بازسازی کنند و مردم شهر هم به آن می‌پیوندند. او و برونو برای عکسی دیگر، که به افتخار میرابل است، به خانواده می‌پیوندند.

انکانتو


۳۰ . موش کارگاه

The Great Mouse Detective (1986)
این جواهر دست کم گرفته شده مانند شرلوک هلمز است، اما با حیوانات. پس از ربوده شدن پدرش، موشی به نام اولیویا از بازیل و دکتر داوسون کمک می‌کند تا او را پیدا کنند.

موش کارآگاه


۳۱ . رابین هود

Robin Hood (1973)
این فیلم بر اساس داستان مشهور عامیانه، داستان روباهی حیله گر به نام رابین هود را روایت می‌کند که از ثروتمندان می‌دزدد و به فقرا می‌بخشد. با این حال، اقدامات او باعث می‌شود شاهزاده جان حریص قیمتی روی سر او بگذارد.

رابین هود انیمیشنی آمریکایی محصول سال ۱۹۷۳ کمپانی والت دیزنی است. این انیمیشن ابتدا در ۸ نوامبر ۱۹۷۳ در ایالات متحدهٔ آمریکا انتشار یافت. داستان این پویانمایی بر اساس افسانهٔ رابین‌هود ساخته شده‌ است. این فیلم بر اساس خصوصیت انسان نمایی حیوانات ساخته شده‌ است.

این انیمیشن برای نخستین بار در میانهٔ دههٔ ۱۳۵۰ به سرپرستی خسرو خسروشاهی برای پخش در سینما دوبله شد. بعدها در دههٔ ۱۳۶۰ احمد رسول‌زاده آن را برای تلویزیون دوبله کرد. اوایل دهه نود خورشیدی هم امیرهوشنگ زند آن را برای شبکه نمایش خانگی دوبله کرد.


۳۲ . روباه و سگ شکاری

The Fox and the Hound (1981)
یک روباه یتیم و یک توله سگ شکاری دوستی با هم برقرار می‌کنند تا اینکه یک اتفاق غم انگیز آنها را مجبور به دشمنی می‌کند. (دستمال کاغذی خود را برای این فیلم آماده کنید!)

روباه و سگ شکاری یک پویانمایی آمریکایی است که در سال ۱۹۸۱ به تهیه‌کنندگی شرکت والت دیزنی تولید شد و این انیمیشن از سری انیمیشن‌های کلاسیک شرکت والت دیزنی است. این کارتون حاصل ورود استعدادهای جدید به استودیو والت دیزنی در سال ۱۹۷۷ است. در تولید کارتون ۱۸۰ نفر از جمله ۲۰ انیماتور مشغول بودند. کارتون روباه و سگ شکاری از دل ۳۶۰ هزار طرح، ۱۱۰ هزار تصویر نقاشی شده و ۱۱۰۰ پس‌زمینه خلق شد. این کارتون که در ژانرهای کمدی، خانوادگی و درام قوت گرفته بود بر اساس رمانی نوشتهٔ دانیل.پ.منکس ساخته شد. سال ۱۹۸۱ پای این بچه روباه به سینما نیز باز شد و جایزه گلداسکرین آلمان در سال ۱۹۸۲ را از آن خود کرد در همین سال نامزدی دریافت جایزه بهترین انیمیشن، بهترین کارتون تخیلی انیمیشن نیز از افتخارات این بچه روباه یتیم شد.

داستان انیمیشن روباه و سگ شکاری :

یک روباه جوان و یک سگ شکاری در فصل تابستان و در فصل شکار با هم آشنا و دوست می‌شوند.
اما با پایان یافتن فصل تابستان و اتمام فصل شکار از هم جدا می‌شوند و سگ شکاری با صاحب خود به منزل خود می‌روند. در بهار سال آینده، این دو باز هم همدیگر را می‌بینند اما این بار این سگ، تبدیل به یک سگ آموزش دیده شده‌ است و ناخودآگاه با روباه و حیوانات دیگر، دشمن شده‌ است.


۳۳ . برنارد و بیانکا در نجات کودی

The Rescuers Down Under (1990)
این دنباله نجات‌ها (۱۹۷۷) موش‌های برنارد و بیانکا را دنبال می‌کند که راهی استرالیا می‌شوند تا پسر بچه‌ای را نجات دهند که توسط یک شکارچی غیرقانونی ربوده شده است تا یک عقاب در حال انقراض را برای کسب سود دستگیر کند.

مأموریت زیرزمینی یا برنارد و بیانکا در نجات کودی نام انیمیشنی زیبا و دیدنی در سبک انیمیشن زوج هنری و موزیکال به کارگردانی مایک گابریل است که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. از صداپیشگان این انیمیشن جذاب و پرطرفدار می‌توان به باب نیوهارت، اوا گابور، جون کندی، جرج سی. اسکات، فرانک ولکر، وین رابسن، راسی تیلور، برنار فاکس و… اشاره کرد. انیمیشن زیبای امدادگران: مأموریت زیرزمینی یا برنارد و بیانکا در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۱۹۹۰ میلادی در کشور ایالات متحده آمریکا به نمایش عموم مردم درآمده است. هم اکنون شما می‌توانید این انیمیشن زیبا و جذاب را به صورت کامل و با لینک مستقیم از سایت دوستی ها به رایگان دانلود کنید.


۳۴ . جنوب مووی

Newsies (1992)
این موزیکال محبوب که بعداً در برادوی به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد. داستان واقعی اعتصاب پسران روزنامه نگار در سال ۱۸۹۹ در نیویورک را روایت می کند. در مبارزه برای دستمزدها و شرایط کاری بهتر، گروهی از روزنامه‌نگاران با هم متحد می‌شوند و اعتصاب می‌کنند تا اینکه به طور عادلانه برای کارشان جبران شود.


۳۵ . ماجرای گوفی

A Goofy Movie (1995)
مکس برای تحت تاثیر قرار دادن دوستش، رکسان، هر کاری انجام می‌دهد، از جمله دروغ می‌گوید و می‌گوید که در طول کنسرت پاورلاین روی صحنه خواهد بود. برای اینکه به این وعده عمل کند، مکس تلاش می‌کند تا سفر پدر و پسر پدرش را خنثی کند و آن را از آیداهو به کالیفرنیا تغییر دهد.


۳۶ . کوکو

Coco (2017)
میگل، نوازنده مشتاق، که از ممنوعیت موسیقی توسط خانواده‌اش خسته شده است، تصمیم می‌گیرد به سرزمین مردگان سفر کند تا جد خود را که یک خواننده مشهور بود، پیدا کند.

کوکو یک پویانمایی رایانه‌ای سه‌بعدی در گونه موزیکال و فانتزی به کارگردانی لی آنکریچ است. کوکو توسط کمپانی پیکسار ساخته شد و توسط والت دیزنی پیکچرز منتشر شد. داستان این انیمیشن با ایده‌ای از لی آنکریچ و نویسنده آن آدریان مولینا است.

اساس داستان این فیلم بر پایه یک مفهوم در فرهنگ مکزیکی به نام روز مردگان است. آدریان مولینا و متیو آلدریخ فیلمنامه این فیلم را بر اساس داستانی از لی آنکریچ، آدریان مولینا، متیو آلدریخ و جیسون کاتز نوشته‌اند. موسیقی فیلم توسط مایکل جاکینو آهنگساز آمریکایی که پیش از این نیز با پیکسار همکاری داشته ساخته شده‌ است.

این فیلم در هفتاد و پنجمین دوره جوایز گلدن گلوب نامزد دو جایزه بهترین پویانمایی و بهترین آهنگ اوریجینال شد که توانست جایزه اول را مال خود کند. کوکو در نودمین دوره جوایز اسکار در دو رشته بهترین انیمیشن و بهترین ترانه نامزد دریافت جایزه اسکار بود که موفق شد هر دو جایزه را به خود اختصاص دهد.

داستان انیمیشن کوکو:

داستان انیمیشن پسر ۱۲ ساله‌ای به نام میگل را روایت می‌کند که به موسیقی علاقه دارد و خانواده‌اش آن را نسل به نسل ممنوع کرده‌اند. او آرزو دارد مانند هنرمند و الگوی او ارنستو دِلا کروز به یک نوازنده حرفه‌ای تبدیل شود.

در روز مردگان (که یک رسم در کشور مکزیک است) مسابقه موسیقی برگزار می‌شود و او می‌خواهد در آن شرکت کند اما خانواده‌اش متوجه می‌شوند و گیتار او را می‌شکنند و او برای برداشتن گیتار ارنستو به قبر ارنستو می‌رود و گیتار او را می‌نوازد و وارد سرزمین مردگان می‌شود. سپس با خانواده خود ملاقات می‌کند و آنها نیز می‌فهمند که میگل نفرین شده و اعضا خانواده‌اش می‌توانند او را به هر شرطی که بخواهند برگردانند و آنها نیز می‌گویند که او سمت موسیقی نرود او نیز که مخالف آن شرط بوده فکر می‌کند که چه کار کند و بعد فکر می‌کند که ارنستو دلا کروز پدر مادر مادربزرگش است و می‌خواهد که او اورا برگرداند و از خانواده‌اش فرار می‌کند و آنها نیز با یک الوریخه خاص دنبال او می‌گردند و میگل می‌خواهد برود پیش او تا بازهم بتواند به موسیقی ادامه دهد اما رسیدن به او کار سختی بود و او نیز از یکی کمک خواست.

بعد آنها تصمیم گرفتند که در مسابقه‌ای که جایزه‌اش رفتن پیش ارنستو است شرکت کنند و آنها نیز در آن شرکت می‌کنند و دارند موفق می‌شوند که ناگهان خانواده‌اش او را پیدا می‌کنند و او نیز به تنهایی فرار می‌کند و با کمک برنده مسابقه به پیش ارنستو می‌رود و بعد ارنستو می‌خواهد اورا برگرداند که ناگهان آن فردی که به میگل کمک کرده بود، می‌آید و معلوم می‌شود که ارنستو او را کشته بوده و آهنگ‌هایش را دزدیده بود و بعد ارنستو برای اینکه کسی نفهمد میگل را برنمی‌گرداند و او و آن فرد را به داخل گودالی عمیق می‌اندازد و آنجا معلوم می‌شود که آن فرد پدر مادر مادربزرگ میگل است و می‌خواهد دخترش کوکو را ببیند اما چون برای موسیقی از خانواده‌اش جدا شده بود آنها عکس او را لب تاقچه نمی‌گذاشتند و او نمی‌توانست در روز مردگان به دنیای زنده‌ها بیاید و دخترش را ببیند و میگل می‌خواهد عکس او را با خود قبل اینکه او محو بشود (اگر کسی در دنیای زنده‌ها به یاد مرده‌ای نباشد او محو می‌شود و برای همیشه از بین می‌رود) با خود ببرد اما عکس دست ارنستو بود و بعد خانواده میگل او را پیدا می‌کنند می‌خواهند عکس را پس بگیرند اما موفق نمی‌شوند و میگل بدون عکس بر می‌گردد و مامان کوکو (دختر آن فرد) تنها کسی که او را به یاد دارد دارد پدرش را فراموش می‌کند و او دارد محو می‌شود و بعد میگل آهنگی را که پدر کوکو برایش می‌خوانده را می‌خواند و او که آلزایمر داشت همه چیز یادش می‌آید و عکسی از پدرش را نشان می‌دهد و در روز مردگان آینده پدر کوکو با خود کوکو (چون بعد آن اتفاقات مرد) برای اولین بار با تمام اعضا خانواده به دنیا زندگان می‌روند و دیگر خانواده آنها از موسیقی متنفر نیستند و کنار هم هستند.


۳۷ . به پیش

Onward (2020)
دو برادر جن وارد ماجراجویی می‌شوند تا اثری را پیدا کنند که به آنها اجازه می‌دهد پدرشان را به مدت ۲۴ ساعت از مرگ بازگردانند.

به پیش یک پویانمایی رایانه‌ای سه‌بعدی در ژانر فانتزی و ماجراجویی به نویسندگی و کارگردانی دن اسکنلون و بیست و دومین فیلم بلند پیکسار است. به پیش توسط پیکسار ساخته شده و والت دیزنی پیکچرز آن را در ۶ مارس سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. علی رغم تحسین منتقدان به پیش عملکرد ضعیفی در گیشه داشت و جزو معدود آثار پیکسار است که شکست در گیشه را تجربه کرده‌ است که دلیل آن هم هم‌زمانی اکران فیلم با شیوع ویروس کرونا در جهان و عواقب آن از جمله تعطیلی سینماها در بسیاری از کشورها از جمله چین، اصلی‌ترین دلیل شکست فیلم در گیشه است. بعد از تعطیلی رسمی سینماها و برای جلوگیری از ضرر بیش‌تر، والت دیزنی تنها دو هفته بعد از اکران فیلم، نسخه دیجیتالی آن را روانه بازار کرد. این فیلم داستان دو برادر الف به نام‌های ایان و بارلی را در حومه جهانی فانتزی دنبال می‌کند که یک ماجراجویی فوق‌العاده را برای اینکه دریابند آیا هنوز کمی جادو در این جهان وجود دارد یا خیر، آغاز می‌کنند. تام هالند و کریس پرت از صدا پیشگان اصلی این فیلم هستند.

این انیمیشن بر اساس زندگی واقعی دن اسکنلون، ساخته شده‌است؛ رابطه ایان و بارلی، شخصیت‌های اصلی فیلم از رابطه دن اسکنلون و برادرش زمانی که کوچک بودند و پدرشان فوت کرده‌ بود، الهام گرفته شده‌ است. اسکنلون پس از شنیدن یک نوار صوتی از پدرش، تصمیم گرفت داستانی را با الهام از زندگی واقعی خود بنویسد.

به پیش نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب، جایزه بفتا و جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی و نامزد جایزه گرمی شد.

داستان انیمیشن به پیش :

در زمان‌های قدیم، دنیایی سرشار از شگفتی وجود داشت، پرماجرا و هیجان‌انگیز بود و بهتر از همه این‌ها جادو وجود داشت و جادو به همه وقتی که همه به کمک نیاز داشتند، یاری می‌رساند. اما تسلط داشتن به آن کار آسانی نبود و دنیا هم روش ساده‌ای برای مدیریت از طریق علم انتخاب‌ کرد. با گذر زمان جادو ناپدید شد.

در دنیای مدرن، دو برادر الف به نام‌های ایان و بارلی در جهانی فانتزی زندگی می‌کنند. ایان فرزند کوچک‌تر و دانش‌آموز دبیرستانی است که اعتمادبه‌نفس ندارد و بارلی فرزند بزرگتر است که علاقه زیادی به تاریخ و دنیای فانتزی و جادو دارد. پدر آن‌ها، ویلدن، قبل از تولد ایان براثر بیماری درگذشته است. در تولد شانزده سالگی ایان، مادرش کادو تولد او را که از طرف پدرش برای شانزده سالگی او بود، هدیه می‌دهد: یک عصای جادویی با سنگ ققنوس و یک ورد، که در صورت اجرا شدن درست ورد، پدر آن‌ها به مدت یک روز به زندگی برمی‌گردد. بارلی تلاش می‌کند تا ورد را اجرا کند اما تلاش او بیهوده بود و پس از اینکه همه ناامید می‌شوند، ایان به طور اتفاقی ورد را اجرا می‌کند و قبل از اینکه پدر آن‌ها به طور کامل ظاهر شود، سنگ ققنوس می‌شکند و پدرشان به طور نصفه و از پایین‌تنه ظاهر می‌شود. حال ایان و بارلی بیست و چهار ساعت وقت دارند تا یک ماجراجوئی فوق‌العاده را به مکان‌های باستانی انجام دهند تا یک سنگ ققنوس دیگر پیدا کنند و بتوانند نیمه دیگر پدرشان را ظاهر کنند.


۳۸ . افسون شده

Enchanted (2007)
یک شاهزاده خانم نامزد به نام جیزل توسط یک ملکه شیطان صفت از دنیای انیمیشن خود تبعید می‌شود و به دنیای واقعی در نیویورک منتقل می‌شود. ژیزل وقتی یاد می گیرد که در محیط جدید خود حرکت کند، عاشق یک وکیل بی معنی به نام رابرت می‌شود.

افسون‌شده فیلم لایو اکشن پویانمایی آمریکایی در ژانر کمدی رمانتیک فانتزی موزیکال به کارگردانی کوین لیما و نویسندگی بیل کلی است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. ایمی آدامز، پاتریک دمپسی، جیمز مارسدن، تیموتی اسپال، ایدینا منزل، ریچل کاوی و سوزان ساراندون بازیگران فیلم هستند. این فیلم در مورد یکی از پرنسس‌های دیزنی به نام جیزل (آدامز) است که ناگهان از دنیای انیمیشنی خود وارد دنیای لایو اکشن شهر نیویورک می‌شود.

این فیلم ادای دین و تقلیدی از فیلم‌های استودیوی انیمیشن والت دیزنی است و از طریق ترکیب فیلم‌سازی لایو اکشن، سل انیمیشن و تصاویر کامپیوتری ارجاعات متعددی به آثار گذشتهٔ این استودیو دارد. این فیلم همچنین بازگشت انیمیشن سنتی به یک فیلم سینمایی دیزنی در پی تصمیم این شرکت برای انتقال کامل به انیمیشن کامپیوتری در سال ۲۰۰۴ است. آدامز یکی از ۲۵۰ بازیگر زنی بود که برای نقش پرمخاطب جیزل تست بازیگری داد. استودیو از انتخاب یک ستاره بزرگ‌تر برای این نقش توافق کرده بود اما کارگردان به دلیل وفاداری به نقش آدامز و توانایی‌اش در قضاوت نکردن دربارهٔ شخصیت جیزل، بر انتخاب آدامز اصرار داشت. آلن منکن و استفان شوارتز که ترانه‌هایی را برای فیلم‌های قبلی دیزنی نوشته بودند، ترانه‌های افسون‌شده را ساختند و منکن آهنگسازی آن را بر عهده داشت. مراحل فیلم‌برداری بخش‌های لایو اکشن فیلم در اطراف شهر نیویورک تکمیل شد.

افسون‌شده در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۷ برای اولین بار در جشنواره فیلم لندن به نمایش درآمد و در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۷ بصورت گسترده در ایالات متحده اکران شد. این فیلم با استقبال خوبی از سوی منتقدان روبرو شد و آدامز را به یک بازیگر برجسته در هالیوود تبدیل کرد و نیز بیش از ۳۴۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت. افسون‌شده در مراسم گلدن گلوب و اسکار نامزد دریافت دو جایزه شد. دنبالهٔ این فیلم با عنوان افسون‌ نشده در سال ۲۰۲۲ از طریق دیزنی پلاس اکران شد.

داستان فیلم افسون شده:

جیزل دختری است که در جنگل زندگی می‌کند و شاهزاده اندولیزیا جان او را نجات می‌دهد و عاشق او می‌شود و قرار می‌شود جیزل و شاهزاده ادوارد با هم ازدواج کنند.

اما نامادری ادوارد که ناریسا نام دارد و یک جادوگر بدجنس است. او می‌داند که اگر جیزل و ادوارد باهم ازدواج کنند ادوارد پادشاه می‌شود و تاج و تخت از وی گرفته می‌شود؛ بنابراین با جادو جیزل را به درون چاهی می‌اندازد. جیزل به نیویورک وارد می‌شود و مردی به نام رابرت که وکیل طلاق است و همسر قبلیش مرده (و دختری به نام مورگانا دارد) را ملاقات می‌کند که می‌خواهد با زنی به نام نانسی ازدواج کند. به اصرار مورگانا رابرت او را با خود به خانه می‌برد. صبح روز بعد که آنها از خواب بیدار می‌شوند می‌بینند که جیزل به کمک حیوانات خانه را مرتب کرده‌ است.

در همین حین نانسی که نامزد رابرت است وارد خانه می‌شود و جیزل را با رابرت می‌بیند و فکر می‌کند آن دو با هم رابطه عاشقانه دارند. همزمان شاهزاده ادوارد هم برای نجات جیزل از سرزمین افسانه‌ها وارد نیویورک می‌شود؛ اما نامادری ادوارد که نگران رسیدن آن دو نفر به هم است، خدمتکار خود را که نامش ناتانائیل است به نیویورک می‌فرستد تا جیزل را بکشد و مانع رسیدن آن دو نفر به هم شود. در نهایت ناتانائیل موفق به کشتن جیزل نمی‌شود. از طرفی دوستی زیادی بین رابرت و جیزل شکل می‌گیرد. در همین حین ادوارد موفق می‌شود که جیزل را پیدا کند و جادوگر بدجنس خودش برای کشتن جیزل به نیویورک سفر می‌کند.

او در مجلس رقصی که ادوارد و جیزل و همین‌طور رابرت و نانسی هستند می‌رود و با یک سیب جیزل را مسموم می‌کند. و تنها راه نجات بوسیدن لب‌های جیزل توسط عشق واقعی اوست. ادوارد شانس خود را امتحان می‌کند ولی نتیجه‌ای ندارد. با اصرار ادوارد، رابرت تصمیم به امتحان این کار را می‌گیرد و پس از بوسه رابرت، جیزل نجات می‌یابد. در همین حین ناریسا خود را به شکل اژدها درمی‌آورد و رابرت را با خود به نوک برج می‌برد رابرت موفق به کشتن اژدها می‌شود.

جیزل تصمیم می‌گیرد با رابرت در نیویورک بماند و با هم ازدواج کنند همچنین نانسی هم با ادوارد به سرزمین افسانه‌ای اندولیزیا می‌رود و با او ازدواج می‌کند.


۳۹ . گنجینه ملی

National Treasure (2004)
یک شکارچی گنج با زمان مسابقه می‌دهد تا گنج ارزشمند معبد را قبل از دوست سابقش پیدا کند. نقشه‌ای از غارت در پشت اعلامیه استقلال چاپ شده است.

گنجینه ملی فیلمی محصول سال ۲۰۰۴ به کارگردانی جان ترتل‌تاب است. در این فیلم نیکلاس کیج، شان بین، دیانه کروگر، هاروی کایتل، جان ویت، جاستین بارتا، کریستوفر پلامر، اولگ تاکتاروف، آنی پاریس، مارک پلگرینو و اریک کینگ بازی کردند. دنباله این فیلم در سال ۲۰۰۷ با نام گنجینه ملی: کتاب رمز ساخته شد. بنجامین گیتس (نیکلاس کیج) و یان هو (شان بین) هردو جستجوگر گنج هستند آنها به دنبال گنجینه ملی هستند که سال‌ها پیش به آمریکا آورده شده و در جایی نامعلوم دفن شده‌ است.


۴۰ . آپ

Up (2009)
بیوه سالخورده ای به نام کارل به آمریکای جنوبی سفر می‌کند تا آرزویی را که برای همسر مرحومش کرده بود برآورده کند. روش حمل و نقل او؟ او از هزاران بالن استفاده می‌کند تا خانه اش را به مقصد برساند. با این حال، در مدت کوتاهی در سفر خود، کارل متوجه می‌شود که یک کاوشگر وحشی ۸ ساله به نام راسل در خانه‌اش ذخیره شده است.

بالا، انیمیشن پویانمایی آمریکایی محصول سال ۲۰۰۹ با زمینه کمدی-درام است که توسط استودیو پیکسار ساخته و توسط والت دیزنی پیکچرز منتشر شد. این فیلم به کارگردانی مشترک پیت داکتر و باب پترسون و تهیه کنندگی جوناس ریورا بود. فیلمنامه مجموعه نیز توسط داکتر و پترسون نوشته شد.

داستان فیلم درباره پسر بچه‌ای جهانگرد و پیرمرد سالخورده‌ای به نام کارل فردریکسن است که همسر خود را از دست داده است، او برای تحقق وعده‌ای که کارل به همسر خود الی داده بود به آمریکای جنوبی سفر می‌کنند. در طول راه، آنها با حوادثی مواجه می‌شوند.

Up اولین بار در شصت و دومین جشنواره فیلم کن در ۱۳ می ۲۰۰۹ به نمایش درآمد و در ۲۹ مه در ایالات متحده اکران شد. این فیلم به دلیل فیلمنامه، انیمیشن، شخصیت‌ها، مضامین، روایت و اجرای‌های آواز منحصر به فردش، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. سازمان‌هایی مانند هیئت ملی بازبینی فیلم آمریکا، Up را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۰۹ معرفی کردند. این فیلم ۷۳۵.۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت و به عنوان ششمین فیلم پردرآمد سال ۲۰۰۹ معرفی شد. Up تا کنون نامزد پنج جایزه شده است.

داستان انیمیشن آپ :

رویای پیر مرد ۷۸ ساله بادکنک فروش، کارل فردریکسِن، به تحقق می‌پیوندد. او هزاران بادکنک را به خانهٔ خودش وصل می‌کند و عازم آبشار بهشت در آمریکای جنوبی می‌شود. پسر بچه‌ای خوش‌بین به نام راسل بطور اتفاقی با فردریکسِن همسفر می‌شود. در این سفر پر ماجرا یک سگ (هاپو) و یک پرندهٔ کمیاب (توک دراز) با آنها همراه می‌شوند. در آمریکای جنوبی فردریکسن قهرمان دوران کودکی خود، چارلز مانتس را ملاقات می‌کند و مشکلات و ماجراهای زیادی برای او به وجود می‌آید.


۴۱ . هوکس پوکس

Hocus Pocus (1993)
هالووین بدون این فیلم کلاسیک یکسان نخواهد بود! پس از اینکه بچه‌ها سه جادوگر قرن هفدهمی را در سالم، ایالت مایلند جان دوباره می‌بخشند، باید قبل از اینکه جادوگران جان همه بچه‌های شهر را بگیرند، آنها را نابود کنند.

فیلم هوکس پوکس ۱ محصول سال ۱۹۹۳ کشور امریکا و فرانسه به کارگردانی کنی اورتگا، این فیلم در تاریخ ۱۶ ژانویه ۱۹۹۳ توسط کمپانی والت دیزنی پیکچرز با بودجه و سرمایه گذاری ۲۸ میلیون دلاری به اکران عمومی رسید و در مجموع اکران خود توانست ۴۵ میلیون دلاری را در اکران جهانی خود نیز به دست آورد. پس از انتشار این فیلم توسط دیزنی که با استقبال خوب تماشاگران نیز مواجه گشت توانست با حضور در جشنواره های مختلف جوایز متعددی را نیز به دست آورد که از مهمتری آنها میشود به یک جایزه سترن، یک جایزه هنرمند جوان و نامزدی دریافت دو جایزه ای سی سی ای اشاره کرد. این فیلم اولین قسمت از سری فیلم های هوکس پوکس می‌باشد که دومین قسمت از آن نیز در سال ۲۰۲۲ توسط دیزنی پلاس نیز منتشر گردید.


این مقاله به بررسی بخشی از فیلمهای معروف دیزنی پرداخته است که دارای شهرت بسیاری هستند و در سالهای مختلف تولید شده‌اند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *